مصایب آموزش حضوری در ایام کرونا

بیم و امیدهای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

1 437

بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو از جمله موضوعاتی است که  این روزها دانش آموزان و والدین‌شان به آن می‌اندیشند.  وزیر آموزش و پرورش تیرماه امسال از بازگشایی مدارس از مهرماه سال جاری و تلاش آموزش و پرورش برای حضور گرم دانش آموزان در محیط مدرسه خبر داد. «محسن حاجی میرزایی» این امر را مستلزم کسب آمادگی‌هایی دانست که آموزش و پرورش در راستای آنها برنامه‌ریزی کرده است.  واقعیت این است که وضعیت تحصیل دانش آموزان از جمله مواردی است که در سایه‌ی همه‌گیری ویروس مهلک کرونا دستخوش تغییر شده است و اکنون انتشار اظهارات وزیر آموزش پرورش درباره‌ی بازگشایی مدارس با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم مواجه شده است .توجه به امکانات مدارس به ویژه در شهرستان‌ها از جمله مواردی‌ست که در این راستا باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دبستانی‌ها نمی‌توانند مراقب سلامت خویش باشند

یکی از شهروندان انزلی در گفت و گو با مرور اظهار کرد: من مادر دو دانش آموز هستم. فرزند اولم در مقطع دبیرستان و فرزند دیگرم دانش آموز سوم دبستان است. دلواپسی من بیشتر برای فرزند  کوچکترم است، چرا که نمی‌تواند دستورات بهداشتی را رعایت کند. اغلب فراموش می‌کند فاصله‌اش را با دیگران حفظ کند یا دستش را به صورتش می‌زند که همین می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را به دنبال داشته باشد.

شهروند دیگری هم که فرزندش امسال باید در کلاس اول دبستان مشغول به تحصیل شود در این باره گفت: برای سلامت فرزندم نگران هستم و به هیچ وجه نمی‌توانم خود را راضی کنم که او را به مدرسه بفرستم اما از سوی دیگر می‌دانم که آموزش در سال اول تحصیل بسیار مهم است و  من مهارت لازم برای آموزش به فرزندم را ندارم.

وی  در ادامه تصریح کرد: اگر قرار باشد آموزش بصورت حضوری باشد، اولیاء مدارس باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها دقت ویژه داشته باشند و مدام ضرورت رعایت این نکات را به دانش آموزان متذکر شوند.

سلامت، اولویت نخست است

«رویا بابایی» آموزگار یکی از مدارس بندرانزلی  نیز در گفت و گو با مرور اظهار کرد:  مدرسه از دیرباز تاکنون، کانون مهر و پرورش و دانش است؛  جایی که اساسی ترین آموزش‌های یک کودک در ابتدایی‌ترین سال‌های زندگی‌اش، رقم می‌خورد و لبریز از حس ادامه‌ی زندگی و تعیین مسیر سرنوشت می‌شود.

آموزش حضوری و حضور فیزیکی بچه‌ها در کلاس، هم‌اکنون ضرورت واقعی آموزش و پرورش نیست، چون پایه‌ی همه آموزش‌ها، سلامت جسمی، فکری و روانی کودکان و خانواده‌های آنهاست و در شرایطی که جامعه در تب و تاب نبرد با بیماری سخت کرونا است، بازگشایی مدارس، نگرانی دیگری بر ناامنی‌های خانواده‌ها می‌افزاید.

 وی افزود: کلاس درس و فضای  مدرسه از حس و حالی خاص برخوردار است که با هیچ فضای آموزشی دیگری  قابل قیاس نیست، اما در شرایط خاصی که اولویتِ اول سلامت و زنده بودن ما مطرح  است، دیگر نمی‌شود فقط به موجودیت یک چهار دیواری به نام کلاس دل بست و به خاطر آن با جان خود و عزیزان‌مان، معامله کرد.

 این معلم یادآور شد: آموزش حضوری و حضور فیزیکی بچه‌ها در کلاس، هم‌اکنون ضرورت واقعی آموزش و پرورش نیست، چون پایه‌ی همه آموزش‌ها، سلامت جسمی، فکری و روانی کودکان و خانواده‌های آنهاست و در شرایطی که جامعه در تب و تاب نبرد با بیماری سخت کرونا است.

بازگشایی مدارس، نگرانی دیگری بر ناامنی‌های خانواده‌ها می‌افزاید. از طرفی بچه‌ها تا حدودی با شرایط آموزش مجازی انس گرفته و خود را با آن تطبیق داده‌اند و هنوز هم می‌توانند شرایط موجود را درک کرده و آن را بپذیرند، به شرط این‌که بستر لازم برای آگاه‌سازی و پردازش ایده‌های نو، جهت پیشبرد اهداف آموزشی فراهم شده و سهل الوصول بودن آن برای تمام اقشار جامعه مهیا شود.

یک آموزگار گفت: مدارس ما آمادگی کامل برای ورود بچه‌ها به کلاس‌های حضوری را ندارند، فارغ از بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و تبصره‌ها، همه‌ی ما پیش از مسوول بودن در مقابل آموزش بچه‌ها، در قبال  حفظ سلامتی  آنها مسوول و متعهد هستیم و باید با نگاهی واقع‌بینانه این موضوع را دنبال کنیم.

 بابایی همچنین گفت: به عنوان یک آموزگار، عاشق بازگشایی مدرسه و گوش دادن به هیاهوی کلاس‌ها و بچه‌ها هستم اما وقتی می‌بینم در توان من نیست، حتی به مدت یک روز مراقب همه‌ی بچه‌های کلاسم باشم که مبادا دست آلوده به دهان ببرند یا لقمه با دست‌های کثیف بخورند و خیلی از شرایط غیر قابل پیش بینی دیگر که قطعا در اجتماع بچه‌ها، پررنگ‌تر می‌شود، پس سعی می‌کنم آرزوهایم را بر اساس شرایط فعلی تعریف کنم. باید توجه داشت که مدارس ما آمادگی کامل برای ورود بچه ها به کلاس‌های حضوری را ندارند، فارغ از بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و تبصره‌ها، همه‌ی ما پیش از مسوول بودن در مقابل آموزش بچه‌ها، در قبال  حفظ سلامتی  آنها مسوول و متعهد هستیم و باید با نگاهی واقع‌بینانه این موضوع  مهم را دنبال کنیم. در واقع اگر همه‌ی جامعه واکسینه شده و ایمن باشند، مدارس هم می‌توانند پذیرای کودکان باشند در غیر این صورت بهتر است توانمندی و اعتبار خود را صرف کلاس‌های آنلاین کنیم تا بدور از ترس و تنش  به کیفیت حداکثری کلاس‌های خود بیندیشیم.

ضرورت جلب اطمینان والدین

 بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید نیازمند مهیا بودن شرایط این امر در مدارس است. رییس آموزش و پرورش انزلی درباره‌ی آمادگی مدارس این شهرستان برای حضور دانش آموزان به  مرور گفت: مدارس انزلی از آمادگی لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری برخوردار هستند.

 «محمود یوسفی‌فر» با بیان این که امسال امتحانات پایه‌ی نهم و دوازدهم، هم‌زمان با سراسر کشور بصورت حضوری  در انزلی برگزار شد، افزود: همچنین انزلی یکی از معدود شهرستان‌هایی بود  که  کنکور سراسری در آن توسط  آموزش و پرورش برگزار شد.

وی یادآور شد: آمادگی لازم برای برگزاری کلاس‌ها در مدارس انزلی وجود دارد، اما  شرایط  را باید به گونه‌ای فراهم کنیم که ذهنیت اولیاء برای حضور فرزندانشان در مدارس آماده باشد. از این رو  کمیته‌ای به  نام کمیته‌ی استقبال تشکیل شده تا مدارس کلیپ‌‌هایی  با محوریت آمادگی خویش برای حضور دانش آموزان مهیا کنند. مدیران مدارس  در این راستا مجاب  شده‌اند که  کلیپ‌های  یک تا دو دقیقه ای آماده و در سامانه‌ی شاد منتشر کنند تا به اولیا نشان داده شود که مدارس از آمادگی لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری  برخوردار هستند.

یوسفی‌فر از اقداماتی نظیر در نظرگرفتن فاصله‌ی اجتماعی، نصب هواکش در برخی کلاس‌ها و  بهسازی و توسعه‌ی  سرویس‌های بهداشتی  در بعضی مدارس یاد کرد و گفت: آموزش‌هایی نیز ارائه خواهد شد؛ از سوی دیگر تجربه‌ی آموزش مجازی در این مسیر یاری‌رسان ماست و در بعضی دروس که نیاز نیست دانش آموزان در مدرسه حضور پیدا کنند، آموزش بصورت مجازی صورت می‌گیرد اما در مورد  برخی دروس نظیر ریاضی، فیزیک و شیمی که نیاز است دانش آموز حتما در کلاس باشد و از آموزش مستقیم دبیر بهره‌مند شود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این کار انجام می‌شود.

 این مقام مسوول  درباره‌ی روند تزریق واکسن  نیز اظهار کرد: بر اساس صحبت‌هایی که در وزارتخانه صورت گرفته،  قرار است  واکسیناسیون معلمان و مدیران مرداد ماه، انجام شود. اما لازم به ذکر است که در هیچ کجای دنیا تاکنون برای افراد زیر ۱۸ سال واکسنی مهیا نشده است.

 وی در پایان بار دیگر بر اهمیت آمادگی روحی والدین و دانش آموزان برای برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس تاکید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.