سفر به گیلان ِ بحرانی، از مسیرهای فرعی

تداوم تصمیمات غیر کارشناسی ستاد کرونا و ورود مسافران

0 389

امروز دانشگاه علوم پزشکی استان از فوت ۳۹ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته خبر داد و تعداد مبتلایان بستری را بالغ بر ۲ هزار نفر اعلام کرد. وضعیت وخیم و بحرانی شیوع کرونا در گیلان در حالی همچنان تداوم دارد که علیرغم اعلام تعطیلی چند روزه در کشور، شاهد افزایش ورود مسافرین در مبادی ورودی استان هستیم و ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا خیلی دیرهنگام برای مسدودیت ورودی‌های گیلان اقدام کردند.

بعد از گذشت هفته‌ها از تاخت و تاز گونه دلتای کرونا در گیلان، همچنان تخت خالی در بیمارستانهای استان به سختی پیدا می‌شود و تهیه داروهای مرتبط و سرم دور از دسترس بیماران کرونایی قرار دارد و مراکز واکسیناسیون یک خط در میان به دلیل نبود واکسن تعطیل هستند. روز گذشته بعد از درخواستهای مکرر شهروندان گیلانی از مسؤولین استان برای جلوگیری از ورود مسافرین، در نهایت این دادگستری استان بود که درغیاب انفعال استانداری به موضوع وارد شد و دستور مسدودیت راه‌های ورودی استان را صادر کرد.  دستوری که هر چند دیر صادر شد و تاثیری در کاهش ورود مسافرین به استان نداشت.

دوربین‌های کنترل ترافیک جاده‌ای بخصوص در محور رودبار حاکی از حضور انبوه خودروهای مسافرینی است که بی توجه به شیوع گسترده کرونا و درخواست شهروندان درعدم سفر به استان، همچنان وارد گیلان می‌شوند. چنانکه بر اساس فیلم دوربین‌های کنترل جاده اداره کل راهداری بالغ بر ۲۰ هزار خودرو با پلاک غیربومی از ساعت ۱۶ روز گذشته تا ساعت ۱۰ صبح امروز، وارد استان شدند. خبرها از شرق استان و شهرستان رودسرنیز از ورود بالغ بر هزار خودرو از مازندران به گیلان حاکی است.

جلوگیری از ورود مسافرین از ظهر امروز

درعین حال با دستور«عزیزالله ملکی » فرمانده انتظامی گیلان، محدودیت‌های ترددی بین استانی، از ساعت ۱۲ امروز تا پنج شهریور در استان آغاز شد. ملکی خبر داد: نیروهای پلیس راه گیلان در مبادی ورودی مستقر و خودرو با پلاک‌های غیر بومی را بازمی گردانند.

فرمانده انتظامی گیلان همچنین اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خروج از گیلان همچون ورود به این استان ممنوع است.

وی همچنین به مسافرانی که در حال حاضر در استان حضور دارند هشدار داد: این افراد ۴۸ ساعت برای خروج از گیلان فرصت دارند درغیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

دلخوش: این نحوه برخورد و کنترل کرونا نیست. افرادی که ساک هایشان آماده است از سه روز پیش از طریق جاده‌ها خود را به استان‌های شمالی و سایر استان‌ها رساندند. مگر مجلس در ستاد کرونا نماینده ندارد این نحوه تصمیم گیری نادرست است. کشتارها در حال افزایش است باید قاطع برخورد کنند.

علیرغم شروع محدودیتها ترددی برای خودروهای غیر بومی در ورود به گیلان و اعمال جریمه میلیونی و بعضا بازگشت به مبدا برخی مسافرین در ورودی شهر  رودبار، اما فیلمها وعکسهای موجود در رسانه ها و فضای مجازی استان نشان دهنده ادامه ورود گسترده خودروهای با پلاک غیربومی با وجود حضور نیروهای پلیس راه و نیروهای مردمی به استان است.

انتقاد از تصمیمات غیر کارشناسی ستاد ملی کرونا

اما عدم تصمیمات کارشناسی درست در چگونگی شروع تعطیلات و نبود برنامه و زمان بندی مشخص در مسدودیت جاده‌ها به منظور جلوگیری از ورود مسافرین در نهایت صدای اعتراض نمایندگان مجلس گیلان را بلند کرد.«محمد کاظم دلخوش» نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی، امروز در تذکر شفاهی خود در جلسه علنی مجلس ازنحوه تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در مسدودیت راه‌ها انتقاد کرد.

دلخوش گفت: متأسفانه از سه روز قبل اعلام کردند که به خاطر کرونا، تعطیلی اعمال خواهد شد، اما از ساعت ۱۲ ظهر امروز پلیس راه جلوی ترددها را گرفت، متأسفانه همه مردم راهی استان‌های شمالی و سایر استان‌ها شده‌اند و وضعیت راه‌ها مشخص است.

کوچکی نژاد: اینکه به مسافرین اجازه خروج از شهرهایشان بدهیم ولی در مقصد از ورودشان جلوگیری کنیم به شدت با هم در تناقص است و شخص استاندار به عنوان نماینده دولت نمی‌تواند در مقابل تصمیمات ستاد کرونا ایستادگی کند.

وی تأکید کرد: این نحوه برخورد و کنترل کرونا نیست. افرادی که ساک هایشان آماده است از سه روز پیش از طریق جاده‌ها خود را به استان‌های شمالی و سایر استان‌ها رساندند. مگر مجلس در ستاد کرونا نماینده ندارد این نحوه تصمیم گیری نادرست است. کشتارها در حال افزایش است باید قاطع برخورد کنند.

تصمیمات دوگانه وغیر کارشناسی ستاد ملی کرونا

اما از سوی دیگر جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص بی توجهی مسؤولان به درخواست شهروندان برای اعمال به موقع محدودیتهای ترددی معتقد است بسیاری از مسافرینی که وارد گیلان شدند عمدتا هموطنان گیلانی شاغل در تهران و یا دارای مسکن در این استان هستند و نمی‌توان در محورهای ورودی استان از ورودشان جلوگیری بعمل آورد.

 کوچکی نژاد اضافه کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از اتخاذ این تصمیمات، ابتدا باید از خروج خودروها از مبدا شهرهای مختلف جلوگیری کند. اینکه به مسافرین اجازه خروج از شهرهایشان بدهیم ولی در مقصد از ورودشان جلوگیری کنیم به شدت با هم در تناقص است و شخص استاندار به عنوان نماینده دولت نمی‌تواند در مقابل تصمیمات ستاد کرونا ایستادگی کند.

 وی با بیان اینکه، نمایندگان شمالی مجلس در این خصوص تذکرهای زیادی در مجلس دادند تأکید کرد: مجلس باید در مقابل اتخاذ تصمیمات دوگانه وغیر کارشناسی ستاد ملی کرونا بایستد. ما نمایندگان مجلس در این شرایط کرونایی حاضر به اذیت و آزار مردم و مسافرین نیستیم، اما در مقابل تصمیمات متناقض مسؤولان خواهیم ایستاد و از قوه قضاییه و استانداری گیلان خواهان برخوردهای قاطعانه در اعمال مقررات ستاد ملی کرونا و جلوگیری از سواستفاده از فضای ملتهب ایجاد شده هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.