کاهش ۱۵ درصدی بارشها در گیلان

۳۳ درصد از مساحت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد

0 155

مدیرکل هواشناسی گیلان از کاهش ۱۵ درصدی بارندگی در گیلان ابتدای سال زراعی جاری (مهر سال گذشته تاکنون) خبر داد و گفت: ۳۳ درصد از مساحت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.

«محمددادرس» با اعلام این آمار به ایرنا اظهار کرد: طی این مدت ۶۵۷ میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که این میزان نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ ساله) ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت در سطح کشور هم ۲۰۸ میلیمتر باران باریده است که نسبت به دوره بلندمدت (۳۰ ساله) نزدیک به سه درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در این مدت ۲۵۲ میلیمتر باران نیز در حوزه آبریز گیلان بارید که نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۱۶ درصدی داشته و بر این مبنا استان و حوزه آبریز تحت شرایط کم بارشی قرار دارد.

دادرس با بیان اینکه تقریبا چهارسالی است که شاهد خشکسالی و کم آبی به ویژه خشکسالی هواشناسی کشاورزی در استان هستیم، اضافه کرد: میزان بارندگی در فصل بارش و زمان کشت و کار کاهش یافته و باران مناسب دریافت نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان رتبه نخست افزایش دما را به خود اختصاص داده‌است، گفت: دمای استان در سال زراعی جدید (مهرماه تاکنون) نسبت به سال گذشته ۱.۶ درجه و نسبت به بلندمدت سه درجه افزایش یافته‌است.

وی با بیان اینکه ۴۴ درصد بارش‌های گیلان در پاییز، ۲۶ درصد زمستان، ۱۱ درصد بهار و ۱۹ درصد در تابستان است، افزود: از ۱۹ درصد بارش باران در تابستان نزدیک ۱۰ درصد فقط در شهریور می‌بارد و بر این اساس در فصل کشت بارش مناسبی نداریم که با این حال موضوع خشکسالی هواشناسی کشاورزی مطرح است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با تشریح خشکسالی ۱۰ ساله استان اظهار کرد: در این مدت نزدیک به ۳۳ درصد از مساحت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید و ۱۶ درصد از پهنه گیلان نیز دارای خشکسالی شدید است.

مدیرکل هواشناسی گیلان دلایل کاهش بارش‌ها را ناشی از تغییرات اقلیمی، صنعتی شدن و استفاده از سوخت‌های فسیلی، آب شدن برف‌های مناطق قطبی و تاثیر دورپیوندهایی مانند ال‌نینو و لانینا اعلام کرد که در افزایش دما و یا تغییر رژیم بارش‌ها مؤثر هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.