کت زنی ۵۰ اصله درخت در ماسال گیلان

0 749

آمیختگی میان جنگلهای ملی استان با اراضی روستایی، علاوه بر اینکه به قاچاق گسترده چوب از حریم جنگلهای گیلان دامن زده، موجب شده برخی افراد سود جو با کت زنی و آسیب به پوست تنه درختان، درصدد افزایش زمین زراعی یا افزایش علوفه برای دامهای خود باشند.

به گفته فعالان زیست محیطی، حدود ۵۰ اصله درخت در روستای «توت نسا شهرستان ماسال» توسط افراد سودجو و چوپانان مورد کت زنی و آسیب جدی قرار گرفتند. پیش از این نیز تعداد زیادی از گونه‌های درختی در راستای تخریب جنگل در منطقه‌ی لیسار تالش کت زنی شده بودند.

«سرهنگ محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان با اعلام غیر قانونی بودن این کار به مرور گفت: کت زنی درختان و خشک شدن عرصه‌های طبیعی از درختان، فرصتی برای تصرف مناطق جنگلی به سود جویان می‌دهد. درمورد اخیر نیز ۳ منطقه‌ی علف چر در «توت نسا ماسال» با حدود ۵۰ اصله درخت، کت زنی شده‌اند که دراین رابطه تا کنون ۳ نفر شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

در همین رابطه هادی رجب پور کارشناس جنگل نیز به مرور تأکید کرد: برخی افراد سود جو و چوپانان برای افزایش زمین زراعی یا منطقه‌ی علف چر دامهای خود، اقدام به کت زنی و قطع آوندهای آبکش، از انتقال آب و منابع غذایی به همه اجزای درخت ممانعت می‌کنند که به مرور باعث خشکی درخت می‌شود. بعد از چند سال عرصه طبیعی از درخت خالی و توسط روستاییان برای چرای دام یا اضافه شدن به زمین زراعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 این فعال جنگل استان افزود: این کار در مناطق جنگلی شمال کشور و زاگرس به شدت دیده می‌شود و گاهی مواقع افراد با پوشاندن محل کت زنی با گل و لای، مانع از مشاهده آسیب وارد شده به درخت توسط محیط بان می‌شوند و بعد ازمدتی شاهدیم که درختان خشک شده‌اند. متأسفانه کت زنی روی همه گونه‌های درختی مناطق جنگلی استان دیده شده است.

گیلان دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است. ۱۹ درصد معادل ۵۸ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده کشور در گیلان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.