کشف بیش از۳۰۰۰ تن چای سنواتی در لنگرود

0 440

فرمانده‌ی انتظامی استان از کشف ۳۵۰۰ تن چای سنواتی فاسد به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال در شهرستان لنگرود خبر داد.

«سردارعزیزاله ملکی » فرمانده‌ی انتظامی استان گفت: ماموران پلیس امنیت عمومی با انجام تحقیقات نامحسوس ضمن اطمینان ازصحت موضوع، انبار دپو مقدار زیادی چای فاسد را در یکی از روستاهای شهرستان لنگرود شناسایی کردند. در بازرسی از این انبار ۳۵۰۰ تن چای خشک فاسد کشف شد. کارشناسان ارزش چای کشف شده را ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد کردند.

۲۵ هزارهکتار از اراضی شمال ایران به باغات چای اختصاص دارد. در حالیکه گیلان به عنوان قطب تولید چای کشور بوده و بیش از ۹۰ درصد باغات چای را در خود جای داده است، اما در طول سال‌های گذشته یکی از مشکلات چایکاران و تولید‌کنندگان چای خشک، به فروش نرفتن آن و انباشت در انبارها تحت عنوان چای سنواتی بوده است. پیشتر سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از انباشت ۵۲ هزار تن چای سنواتی در کشور خبرداده بود که ۳۰ هزار تن در اختیار بانک ملی و ۲۲ هزار تن در انبارهای سازمان تعاون روستایی انبار شده بودند.

درعین حال سال گذشته، اخباری مبنی بر ورود چایهای سنواتی به بازار تحت بسته بندی برندی معروف واکنش های زیادی را به دنبال داشت که «حبیب جهانساز» رئیس سازمان چای کشور ضمن رد شایعه توزیع چای سنواتی وغیرقابل مصرف در بازار،عرضه‌ی چای سنواتی و آلوده به بازار را تکذیب کرده بود.

جهانساز تاکید کرده بود: حدود ۴۰ هزار تن چای در کارخانجات چایسازی بابت بدهی بانک ملی از سال ۸۱ گرو نگه داشته شده . این چایهای  ۱۷ ساله در انبار متعلق به سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی ذخیره و پلمب شده است.

گفتنی است براساس اعلام کارشناسان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان کشور، ماندگاری چای سنواتی  بیش از سه سال ، غیرقابل مصرف و شرب انسانی است.

طبق آمارها میزان سرانه‌ی مصرف چای کشور حدود ۱/۳ کیلوگرم، کل نیاز سالانه حدود ۱۰۵ هزار تن، میزان تولید داخلی سالانه حدود ۲۲ هزار تن و میزان واردات حدود ۸۰ هزار تن در سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.