کلبه های شناور؛ تهدید تالاب یا فرصت اقتصادی؟

0 620

مدیرکل سرمایه گذاری استانداری گیلان از راه اندازی آلاچیق های شناور در محیط های آبی و آب بندانهای استان خبرداد و گفت: راه اندازی این شناورها با توجه به وجود محیط‌های آبی و آب بندان‌های مناسب درگیلان و ایجاد محیط‌های خانوادگی، شرایط مناسبی را برای گردشگری استان ایجاد می‌کند.

«یونس رنجکش» در مراسم بهره‌ برداری از آلاچیق‌های شناور دربندرانزلی گفت: در صنعت گردشگری زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری متنوعی وجود دارد که گیلان با توجه به موقعیت‌های خاص آن بویژه تالاب، ساحل و دریا از بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در گردشگری دریایی برخوردار است.

چند سال پیش بود که طرح کلبه های شناور درتالاب استیل آستارا حواشی زیادی را به دنبال داشت. درحالیکه براساس قانون هرگونه فعالیت گردشگری درمناطق حفاظت شده‌ی زیست محیطی ممنوع است، راه اندازی این کلبه ها دریکی از پهنه های آبی استان که محل فرود پرندگان مهاجراست اعتراضات زیادی را از سوی فعالان زیست محیطی به همراه داشت. هر چند که این طرح درنهایت به سرانجام نرسید، اما امروز در ادامه‌ی اجرای سیاستهای اقتصادی استان در جذب سرمایه گذار برای طرح های گردشگری و استفاده از پهنه های آبی و آب بندانها و کسب درآمد از آنها ، تعدادی کلبه شناور در رودخانه‌ی بندرانزلی که منتهی به تالاب انزلی است به آب انداخته شدند. این درحالیست که سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی ۳۶ آب بندان در استان برای ایجاد اقامتگاه های شناور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی خبرداده بود.

با توجه به اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار پرنده‌ی مهاجر برای زمستان گذرانی وارد پهنه های آبی و تالابهای استان از جمله تالاب انزلی می شوند حال این سوال مطرح می‌شود که  آیا راه اندازی کلبه های شناور در رودخانه های منتهی به تالاب انزلی تهدیدی برای حیات تالاب و پرندگان مهاجرخواهد بود؟

« محمد لاهوری» فعال زیست محیطی بندرانزلی در گفت و گو با مرور با بیان اینکه سالانه هزاران نفر با استفاده از قایق موتوری وارد محدوده‌ی تالابی می شوند می‌تواند در دراز مدت با ایجاد آلودگی صوتی  و زباله تبعات زیست محیطی را برای تالاب به دنبال داشته باشد گفت: هرچند که حرکت و تردد قایقها به درون تالاب موجب باز ماندن مسیر روگاهای تالاب است اما درخصوص فعالیت این کلبه ها که بعنوان قایق هم می توانند حرکت کنند اصلا اهداف به آب انداختن شان و تعداد شان مشخص نیست و اینکه آیا قرار است تعداد آنها افزایش پیدا کند یا خیر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

این فعال زیست محیطی اضافه کرد: اگر تعداد کلبه های شناور به آب انداخته شده محدود باشد و طبق پروتکل ها و شیوه نامه های زیست محیطی در درون رودخانه و تالاب تردد کنند و آلودگی صوتی به همراه نداشته باشند ، فعالیت آنها ایرادی ندارد. به نظرم در خصوص فعالیت و اهداف این کلبه ها و تعدادشان در مسیرهای آبی منتهی به تالاب باید برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد و اینکه محیط امن زندگی پرندگان مهاجر با تهدیدی مانند آنچه که در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سیاه کیشم  با تردد قایقهای موتوری  برای پرندگان ایجاد شده تکرار نشود.

گفتنی است پیش ازاین نیز در سالهای گذشته طرح کلبه شناور در تالاب انزلی و در کنار محل فرود پرندگان مهاجر اجرا شده بود که مورد مخالفت فعالان زیست محیطی انزلی قرار گرفته بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.