ضدحمله در استان‌های مرکزی، گل به خودی در استان‌های شمالی

تداوم چرخه‌ی شیوع کرونا

0 236

درحالی که از دیروز خبری مبنی بر تشدید محدودیت‌ها در استان تهران منتشر شد، امروز مدیرکل پدافند غیرعامل استان زنجان از اعمال همین محدودیت‌ها در زنجان خبر داد. محدودیت‌هایی که با وضع شدن در استان‌های مرکزی کشور و به دنبال آن افزایش مسافرت‌ها به شمال کشور، استان‌های شمالی را بیش از پیش با خطر شیوع بیماری‌های عفونی روبه‌رو می‌کند.

از اوایل اسفندماه سال ۹۸ تا امروز که بیش از شش ماه از آغاز رسمی اپیدمی کرونا در کشور می‌گذرد، این چندمین بار است که مصوبات ستادهای استانی مبارزه با کرونا در استان‌های مرکزی بلای جان استان‌های شمالی می‌شود.

این در حالی است که با وجود اعلام خبر محدودیت‌ها در تهران و زنجان تاکنون ستاد مبارزه با کرونای استان گیلان واکنشی به این موضوع نشان نداده است. اگرچه امروز جلسه ستاد اربعین، استان گیلان با حضور استاندار گیلان برگزار شد اما با این وجود خبری از برنامه استانداری گیلان برای کنترل مسافرت‌های احتمالی در کار نبود. ایرنا در خبری که از این جلسه منتشر کرد گزارش داد استاندار گیلان، این استان را را یکی از موفق‌ترین استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برآورد کرده و در توصیف وضعیت کنونی استان گفته است: با توجه به ارزیابی‌های انجام گرفته در هفته‌های گذشته آسیبی ندیده‌ایم و هوشیاری مردم باعث شد توطئه بدخواهان بر سر انجام عزاداری‌های محرم خنثی شود.

این در حالی است که همسایه شرقی گیلان، یعنی استان مازندران نیز به دلیل هم‌مرزی با پایتخت با خطر مسافرت‌ها در تعطیلات پیش رو مواجه است. نگاهی به رسانه‌های استانی مازندران نیز این موضوع را تایید می‌کند؛ درحالی که این استان نیز مانند گیلان در شش ماه گذشته همواره یکی از استان‌های بحرانی در مبارزه با کرونا بوده است اما همچنان هر تعطیلاتی نفس سیستم درمانی آن را می‌چیند و در کنترل کرونا ناتوانش می‌کند.

با این وجود باید پرسید چرا سیستم اجرایی کشور ضدحمله‌ای را که برای مبارزه با کرونا در استان‌های مرکزی آغاز می‌کند، با عدم کنترل جاده‌ها بی اثر کرده و باعث می‌شود چرخه شیوع کرونا مدام بین استان‌های مختلف در گردش باشد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.