گرانتر شدن ورزش پس از واگذاری سالن‌های دولتی

0 479

فرماندار شهرستان رشت گفت: برای تامین هزینه‌ها برای نگهداری و مراقبت از سالن‌ها و تجهیزات ورزش عمومی باید مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شود تا تامین هزینه‌ها امکان پذیر باشد.

«علی فتح‌الهی» درر جلسه‌ با نمایندگان شهرستان رشت و مدیر‌کل ورزش و جوانان استان افزود: عدم بهره‌برداری درست و نگهداری نامناسب این اماکن، می‌تواند باعث تخریب فرسایشی سالن‌ها و اماکن ورزشی و نابودی تدریجی آن‌ها شود.

در حالی فرماندار رشت به واگذاری سالنهای ورزشی به بخش خصوصی تاکید کرده است که بیش از ۱۰ سال است، درراستای اجرای ماده‌ی ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مصوب سال ۸۱ ، اماکن ورزشی دولتی از طریق مزایده به بخش خصوصی سپرده شده اند. اما به گفته‌ی کارشناسان ورزشی، واگذاری باشگاهها و زمینهای ورزشی در اختیار هیاتها، مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی در پی داشته و به اعتقاد مخالفان این موضوع نه تنها سودی به حال ورزش ندارد بلکه مانع بزرگی برای پیشرفت ورزش شده کشور است.

دراین باره یک فعال ورزش استان به مرور گفت: نگه داری برخی از سالنهای ورزشی دولتی هیچ آورده‌ای برای ورزش و جوانان استان نداشته است اما از سوی دیگر بعد از واگذاری به بخش خصوصی نیز آسیبهایی به این سالنها وارد آمده است .

وی با بیان اینکه هزینه ورزش بعد از واگذاری‌ها با این قانون بالا رفته است گفت: مردم برای استفاده از این سالنها باید مبالغ هنگفتی هزینه کنند. در حال حاضر ۸۰ درصد سالنهای ورزشی دولتی گیلان به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

«محمدرضا عابدی محزون» رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره کل ورزش و جوانان گیلان نیز به مرور تاکید کرد: واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی از طریق مزایده، ضمن اینکه موجب ایجاد رقابت در بین متقاضیان جهت تصدی اماکن و در نتیجه باعث گران شدن هزینه فعالیت ورزشی برای مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه مستاجران بخش خصوصی درنگه داری این اماکن بی توجهی می‌کنند گفت: این واگذاری‌ها درنهایت منجر به آسیب به ورزشهای قهرمانی می شود. به نظر می‌رسد اجرای ماده ۵ قانون الحاق ۲ نیازمند اصلاحاتی است که باید توسط قانونگذار بازنگری شود چرا که تعریف املاک مازاد تعیین تکلیف نشده است و محل بحث است.

گفتنی است: سرانه فضای ورزشی درگیلان ۵۲ سانتیمتر مربع است، درحالیکه این رقم در کشور ۱۲۰ سانتیمتر مربع است و گیلان حتی به پنجاه درصد از سرانه فضای ورزشی کشور نزدیک نیست. پیشتر«مریم بخشی» مدیرکل اداره ورزش جوانان استان سرانه‌ی فضای ورزشی روباز در گیلان را ۴۳۶۵ سانتی متر مربع و سرانه فضای ورزشی سرپوشیده را ۸۳۱ سانتی مترمربع تا سال ۹۸ اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.