گیلان به دنبال حق آبه‌ی سفیدرود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خبر داد؛

0 1,357

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان از پیگیری تامین حق آبه سد سفیدرود از سدهای بالادستی دیگر استان‌ها خبر داد.

«مسعود کاظمی»، نیاز آبی استان را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: نیاز بخش کشاورزی گیلان سه میلیارد مترمکعب آب است که بخش عمده آن از سد سفیدرود تامین می‌شود.

 چندسالیست کمبود ذخایر آب سد سفید رود در پی کاهش بارشها و برداشت‌های بی‌رویه از حوضه آبریز آن در استانهای بالادست به کاهش حق آبه این رودخانه مهم در گیلان منجر شده است. چالشی که همزمان با شروع فصل گرم سال و نیز شروع فصل کشت و داشت اراضی شالیزاری استان در شهرستانهای پایین دست شبکه آبیاری این سد به شدت کشاورزی برنج را با تهدید خشکسالی مواجه کرده است. در حال حاضر نیز طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای گیلان، ذخیره آب سد سفیدرود در اوایل اردیبهشت امسال ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

توسعه و بارگذاری آب های سطحی از حوضه آبریزسفید رود ممنوع

پیگیری حق آبه و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از حوضه آبریز سد سفیدرود درحالی از سوی معاون عمرانی استاندار مطرح شده است که پیش از این مسوولان شرکت آب منطقه‌ای گیلان از برگزاری نشستهای متعدد با شرکتهای آب منطقه‌ای استانهای بالادست رودخانه سفید رود خبر داده بودند.

«وحید خرمی» مدیرعامل آب منطقه ای گیلان سال گذشته گفته بود: طی نشست‌های تخصصی کمیته آب وزارت نیرو، مقررشد هر گونه توسعه و بارگذاری آب‌های سطحی از حوضه آبریزسفید رود ممنوع اعلام شود. امری که تا حدودی از سوی استانهای بالادست رعایت شده است .

 وی درعین حال تاکید کرد: همزمان با ممنوعیت برداشت آب از این حوضه در استانهای بالادست با کاهش بارشها که از تغییرات اقلیمی ناشی شده است مواجه ایم که این موضوع موجب کاهش آورد رودخانه سفید رود و در نهایت به کاهش حق آبه آب ورودی در حوزه گیلان منجر شده است.

برنامه ریزی برای صرفه جویی ۵۰ میلیون مترمکعب در برداشت آب استان

 با این حال پیش از این در سال ۱۳۹۹ در شصت و سومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در حوضه رودخانه سفیدرود مقرر شده بود به دلیل کمبود بارشها و کاهش آورد رودخانه سفید رود از استانهای بالادست، تا افق ۱۴۰۵ میزان برداشت از منابع آب ۴۹.۸۱۱ میلیون متر مکعب در گیلان کاهش داشته باشد.

در برنامه سازگاری با کم‌آبی گیلان که درچهاربخش شرب، کشاورزی، صنعت و طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان مورد بررسی قرارگرفت، مصوب شد با توجه به اقلیم و شرایط خاص و متفاوت گیلان در مقایسه با سایر استان‌های کشور، تا پایان برنامه هفتم توسعه، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در برداشت آب استان صرفه‌جویی شود که از این میزان ۱۷ میلیون مترمکعب در اثر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای، ۱۰ میلیون مترمکعب در اثر اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان و ۱۲.۶ میلیون متر مکعب حاصل از اجرای برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان خواهد بود. همچنین سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی متعهد به کاهش برداشت ۱۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی استان شدند.

لازم به ذکر است؛هفته های گذشته استاندار گیلان از سال سخت آبی در تابستان پیش رو خبر داده بود اما تاکید کرد با تشکیل قرارگاه مدیریت منابع آبی، اجازه نمی‌دهد کم آبی در کشاورزی استان به بحران تبدیل شود.

براساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند. درحال حاضر سد سفیدرود ۶۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.