تهدیدی جدید برای حیات سفید رود

هدف گذاری اردبیل برای انتقال آب از سفیدرود

0 260

در شرایطی که سفیدرود گیلان بعنوان اصلی ترین تامین کننده منابع آبی کشاورزی این استان سالهاست در معرض کاهش حق آبه زیر سایه استانهای بالادستی مواجه است، اینبار طرح جدیدی از سوی استان همسایه، ذخایر آبی و حیات کشاورزی گیلان را تهدید می‌کند.

امروز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از هدف گذاری انتقال آب به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب از رودخانه قزل‌اوزن برای تامین آب آشامیدنی شهرستان‌های اردبیل، خلخال و کوثر، خبر داد.

«علی حیدری اناری» افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تخصیص آب وزارت نیرو، انتقال سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه قزل‌اوزن برای مصارف آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و گردشگری اردبیل تعیین شده و آب تخصیص یافته از رودخانه قزل اوزن برای شهرستان‌های اردبیل، خلخال و کوثر و به تناسب نیاز این مناطق توزیع می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح ردیف ملی در بودجه تعریف شده و براساس هدفگذاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، مقرر است عملیات اجرایی این طرح در سفر آتی رئیس جمهور به استان اردبیل شروع شود.

در حالیکه حق آبه‌ی گیلان به عنوان آخرین استان بهره‌بردار از حوضه آبریز سفیدرود، متاثر از تصمیم‌های استان‌های بالادستی است و طی سالهای اخیر به دلیل برداشت های بی رویه استانهای زنجان و قزوین، حق آبه‌ی این استان به شدت کاهش یافته و کشاورزی برنج در فصول گرم سال با تهدید خشکسالی مواجه می شود، به نظر می‌رسد طرح جدید انتقال آب وزارت نیرو از حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن، تیر خلاصی بر پیکر سفیدرود در گیلان باشد. کاهش حق آبه‌ی  که قطعا آثار اجتماعی و اقتصادی به دنبال خود خواهد داشت.

 این در حالیست که هفته گذشته «مسعود کاظمی» معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان با اعلام نیاز آبی استان به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب از پیگیری و رایزنی به منظور تامین حق آبه سد سفیدرود از سدهای بالادستی دیگر استان‌ها خبر داده بود.

همچنین مدیرعامل آب منطقه ای گیلان نیز اعلام کرده بود: با توجه به کاهش بارش ها و کمبود دخایر سد سفید رود، وزارت نیرو هر گونه توسعه و بارگذاری آب‌های سطحی از حوضه آبریزسفید رود ممنوع اعلام کرده است. دستوری که چندان مورد قبول و اعتنای استانهای همسایه گیلان قرارنگرفت و به دنبال برداشت هر چه بیشتر از حوضه آبریز رودخانه سفیدرود هستند.

حال به نظر می رسد؛ علیرغم وعده استاندار گیلان به کشاورزان در گذر از سال سخت آبی و اینکه اجازه نمی‌دهد  کم آبی در کشاورزی استان به بحران تبدیل شود. اینبار جنگ آب نه با کشورهای همسایه بلکه با استانهای همسایه به سر تیتر اخبار کشور وارد شود.

براساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

 درحال حاضر سد سفیدرود ۶۷۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد. در ماههای گذشته ذخایر آبی این سد با کاهش ۴۵ درصدی مواجه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.