گیلان رتبه اول بارشهای پاییزی کشور

0 427

در حالیکه از سوی سازمان هواشناسی کشور اعلام شده است میزان بارش‌های کشور تا بیست و چهارمین روز آذرماه امسال به رقم۶۷ میلی‌متر رسیده که نسبت به دوره بلند مدت ۵۱ ساله رشد ۲۱ درصدی داشته است، اما میزان بارشها در گیلان نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.
براساس این گزارش، روند بارش‌ها در نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد بیشترین میزان بارش پس از استان گیلان با ۳۴۴ میلی متر، در استان مازندران با بارش ۲۸۲.۴ میلی‌متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال این استان رشد ۱۵.۵ میلی‌متری داشته است.
استان لرستان با بارش ۱۷۶ میلی‌متری در رده سوم استان های پر بارش کشور قرار دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بارش ۱۶۹.۳ میلی‌متر در جایگاه چهارم قرار گرفت.
گفتنی است میزان بارشهای کشور در حوضه آبریز دریای خزر با بارش ۴/۱۳۰ میلیمتری مقام نخست بارش ها در ۶ حوضه آبریز کشور را به خود اختصاص داده است.
«مازیارغلامی » کارشناس سازمان هواشناسی استان در گفت و گو با مرور با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جدید از ابتدای مهر تا کنون ۳۴۴ میلی متر بارش باران در استان به ثبت رسیده است گفت: این میزان بارش نسبت به سال گذشته با ۹ درصد و نسبت به بازه زمانی ۳۰ ساله ۲ درصد کاهش داشته است .
وی تاکید کرد: در میانه سال آبی قرارداریم و این میزان بارش برای استان نگران کننده نیست. این درحالیست که بسیاری از استانهای دیگر کشور امسال کاهش ۴۰ درصدی را در میزان بارشها داشتند.
در همین رابطه « محمد دادرس » مدیرکل هواشناسی گیلان از شروع بارشها از امشب در استان خبر داد و گفت: پس ازچند روز شرایط جوی نسبتا مساعد از امشب در مناطق جلگه ای گیلان باران و در کوهستان ها برف خواهد بارید.
وی گفت: با ورود سامانه هوای سرد و بارشی از اواخر وقت امروز بارش باران در جلگه و بارش برف در کوهستان و در برخی مناطق وزش باد شدید پیش بینی شده است. این شرایط جوی تا اواخر وقت فردا در گیلان ماندگار است و دمای هوا هم ۴ تا ۸ درجه کاهش می یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.