شالیزارهای رشت در انتظار آب

تاخیر ده روزه در رها سازی آب سد سفید رود

0 348

کم آبی و کاهش ذخایر آبی سد سفید رود، تقویم زراعی نشا در شالیزارهای رشت را ۱۰ روز به تاخیر‌انداخت.

کاهش چشم گیر آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود، نوبت بندی آبیاری کشاورزی استان را به دنبال داشته است. درهمین رابطه «مسعود اسدی پرور» مدیر جهادکشاورزی شهرستان رشت با اعلام این خبر به مرور، از کاهش ۴۰ درصدی ذخایر آب سد سفید رود خبر داد و گفت: سال گذشته همزمان با شروع فصل نشا بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب ذخایر آبی سد سفید رود بود که این میزان امسال به ۷۷۰ میلیون متر مکعب رسیده. این آمارنشان می‌دهد سال سختی در کشاورزی استان و شهرستان رشت پیش رو داریم.

مسؤول جهاد کشاورزی رشت تأکید کرد؛ در حال حاضر به دلیل کم آبی کمتر از ۲ درصد از شالیزارهای شهرستان به زیر کشت نشا رفته‌اند و پیش بینی می‌کنیم اراضی شالیزاری رشت تا اوایل خرداد ماه به زیر کشت برنج بروند. این درحالیست که سال گذشته طبق تقویم زراعی، ۷ الی ۲۷ اردیبهشت نشا انجام شد بود.

اسدی پرور با اشاره به اینکه سالانه نیاز آبی ۶۲ هزار و ۳۳۸ هکتار از شالیزارهای رشت چیزی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب است اضافه کرد: با توجه به کاهش ذخایر، نیاز به مدیریت منابع آب موجود داریم که طی آن در جلسه‌ای که با حضور استاندار در محل سد سفید رود برگزار شد مقرر گردید آب سد سفید رود برای اراضی شرق استان از ۱۲ اردیبهشت و ۱۶ اردیبهشت برای اراضی مرکزی و غرب استان رها سازی شود که این رها سازی نسبت به سال گذشته با ۱۰ روز تاخیرهمراه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی رشت در ادامه افزود: بالغ بر ۲ هزار چاه عمیق در شهرستان وجود دارد که به کشاورزانی که امکان کشت زودتر از رها سازی آب دارند توصیه می‌کنیم از آب این چاه‌ها برای نشا استفاده کنند و کسانی که فاقد پروانه بهره برداری هستند نیز برای دریافت مجوز مراجعه کنند.

اسدی پروربا تأکید به اینکه آب و خاک دو تهدید کشاورزی گیلان هستند اظهار کرد: کم آبی و تغییر کاربری در سالهای اخیر کشاورزی استان را دچار خدشه کرده اما خوشبختانه با فرهنگ سازی و آموزشهای انجام شده، کمتر از نیم درصد از اراضی شهرستان رشت تغییرکاربری داشتند.

 وی کشت قراردادی برنج و انعقاد قرارداد فی مابین کشاورز و ادارات جهاد کشاورزی در دریافت بذر، نهاده‌های کشاورزی و سموم را از جمله حمایتهای دولتی از کشاورزان بیان کرد و گفت: کشاورزان در کشت قراردادی علاوه بر دریافت امانی نهاده‌ها می‌توانند نسبت به بیمه سنگین اراضی خود اقدام کنند و کلیه این هزینه‌ها از سوی جهاد کشاورزی پرداخت می‌شود. طبق این قرارداد بعد از پایان فصل کشاورزی به ازای هر هکتار ۳ تن شلتوک یا یک تن برنج سفید دراختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

اسدی پرور همچنین اضافه کرد: بزودی تسهیلات با بهره کم برای پرداخت هزینه‌های کارگری و اجاره ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان متقاضی نیز در کشت قراردادی برنج اعطا می‌شود. میزان این تسهیلات به ازای هر هکتار،۱۶ میلیون تومان است.

لازم به ذکر است گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیر کشت همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. شهرستان رشت بیشترین اراضی شالیزاری استان را در خود دارد. آمارهای آب منطقه‌ای از کاهش ۶۰ درصدی حجم آب نسبت به سال گذشته در مخزن سد سفید رود خبر می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.