یک فعال بازار: قیمت هر کیلو مرغ به ۳۰هزار تومان هم می‌رسد

0 365

ابتدای تابستان گذشته بود که افزایش ناگهانی قیمت مرغ در گیلان و رسیدن آن به هرکیلو ۲۰ هزار تومان، اعتراضات زیادی به همراه داشت. در این شرایط ستاد تنظیم بازار گیلان در مصوبه‌ای ضمن توزیع مرغ منجمد، قیمت هرکیلو مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد. مصوبه‌ای که چندان هم مورد توجه فروشندگان مرغ قرار نگرفت و متعاقب آن هر کیلو مرغ تا ۱۹ هزار تومان نیز در بازارهای گیلان به فروش رسید.

همزمان نیز« فرهاد گیاهی» مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گیلان در گفت و گو با مرور، نبود نهاده‌های دامی و عدم تخصیص ارز توسط دولت و ترخیص نشدن نهاده‌ها از گمرکات را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ بیان کرد و گفته بود: این موضوع می‌تواند در ماههای آینده منجر به کمبود دوباره مرغ و افزایش قیمت آن شود.

اکنون بعد از گذشت ۴ ماه، افزایش قیمت ناگهانی مرغ شوک جدیدی به بازارها وارد کرد. طی هفته‌ی گذشته در برخی میادین و بازارها هر کیلو مرغ به ۲۶ هزار تومان هم رسید.

ادامه‌‌ی شرایط بحرانی نبود نهاده‌های دامی و عرضه نامناسب آن دلیل افزاش ناگهانی قیمت مرغ در کشور و استان بوده است. «فرهاد گیاهی» مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گیلان با اشاره به این نکته به مرور گفت: همچنان اقدام موثری از سوی مسوولان برای ترخیص نهاده‌های دامی وارداتی از انبارهای گمرکات کشور صورت نگرفته و نهاده‌های دامی از سوی معاونت پشتیبانی جهاد کشاورزی به صورت قطره چکانی در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

گیاهی اضافه کرد: مرغداران طی ۵ دوره جوجه ریزی نیازمند ۳۸۰ تن نهاده دامی هستند. اما کل نهاده‌ای که تاکنون امسال در اختیار مرغداران قرار گرفت ۱۰۰ تن بوده است که اصلا جوابگو نیست. از سوی دیگر قیمت هر کیلو سویا به مرز ۱۵ هزار تومان رسیده است. این در حالیست که پیش از این و همزمان با وارد شدن نهاده های دامی به گمرکات کشور این قیمت ۱۵۰۰ تومان بود.

مدیرعامل اتحادیه‌ی مرغداران گیلان تاکید کرد: با فشارهایی که روزهای گذشته به مسوولان وارد شد درحال حاضر مقداری نهاده دامی در اختیار استانهای تولید کننده از جمله گیلان قرار گرفته است . توزیع مرغ گرم نیز از طریق زنجیرهای تولید و تعاونی‌ها با قیمت پایین تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد. اما با ادامه‌ی روند فعلی در تخصیص نهاده‌ها قیمت مرغ به هر کیلو ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد.

درهمین رابطه روز گذشته «فرهاد دلق پوش» رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان از تخصیص سهمیه‌ی ۷۰۰ تنی مرغ منجمد برای تعادل بازار گیلان در آینده‌ی نزدیک خبر داد و گفت: هیجان بازار مرغ کاذب و مقطعی بوده و درعرضه‌ی مرغ، نیاز استان نسبت به ارسال به استانهای دیگر در اولویت است.

دلق‌پوش افزود: مرغ منجمد با نرخ ۱۴ هزار تومان به درب سردخانه می‌رسد و قیمت نهایی این میزان مرغ برای مصرف‌کننده براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار در نظر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است روزانه بیش از ۴۵۰ تن مرغ توسط حدود ۷۰۰ مرغداری گیلان تولید می‌شود. میزان مصرف مورد نیاز استان بین حدود ۲۰۰  تن است که مازاد تولید مرغ به استانهای همجوار ارسال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.