آسیب واحدهای صنعتی استان از قطع و وصل برق

نیروگاههای برق و مزارع خورشیدی در شهرکهای صنعتی استان راه اندازی می شوند

0 175

در حالیکه خردادماه گذشته عضو هیأت رییسه کمیسیون انرژی مجلس مدعی شده بود تابستان امسال، صنایع کمترین آسیب را از قطعی برق خواهند دید، اما صنایع کوچک و متوسط از آسیب و ضرر خود طی قطعی دو روزه‌ی برق در هفته گذشته خبر دادند. این درحالیست که سال گذشته کمبود و قطعی برق فقط گریبان‌گیر صنایع بزرگ کشور شده بود.

در همین رابطه «تیمور پورحیدری» رییس سازمان صمت گیلان از بروز ضرر و زیان به برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان خبر داد.

پورحیدری به مرور اعلام کرد: قطعی و کمبود برق در حوزه ملی آسیبهایی به صنعت کشور وارد کرد که تعدادی از واحدهای تولیدی استان نیز از قطعی‌های چند روز گذشته به دور نماندند.

رییس سازمان صمت با بیان اینکه مدیران برخی از واحدها با مراجعه به سازمان از وارد شدن ضرر و زیان به واحدهای تولیدی خود خبر دادند تأکید کرد: مدیران واحدهای آسیب دیده از قطع و وصلی برق باید با مراجعه به مراجع قضایی پیگیر دریافت خسارات خود باشند.

 پور حیدری همچنین با اشاره به کمبود برق درحوزه صنعت استان اضافه کرد: شاهد یک سری کج سلیقگی‌ها در حوزه تامین برق واحدهای صنعتی استان هستیم. بطوریکه برخی این واحدها، دستگاه‌های روز برای خطوط تولید خود وارد کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند برق مورد نیاز این ماشین الات را تامین کنند.همچنین برای احیای برخی دیگر از واحدهای مادر استان نیاز به برق داریم که این امر تا کنون میسر نشده است.

در عین حال «محمد تقی مهدی زاده » مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان به مرور خبر داد؛ بزودی نیروگاه‌های تولید برق در شهرک‌های صنعتی استان راه‌اندازی می‌شوند.

 مهدی زاده همچنین به راه‌اندازی مزرعه خورشیدی در شهرکهای صنعتی استان در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: با همکاری دو وزارتخانه توانیر و صنایع، شهرکهای صنعتی ملزم به احداث نیروگاه‌های برق و مزارع خورشیدی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تامین برق و انرژی صنایع با ایجاد نیروگاه‌های برق جدید در شهرکهای صنعتی در دستور کار دولت قرار گرفته تصریح کرد: احداث مزارع خورشیدی برای تمام استان‌ها به شکل برنامه محور مشخص شده و شهرکهای صنعتی ملزم به تامین زمین و ساخت آن خواهند شد.

مهدی زاده با بیان اینکه مزارع خورشیدی در شهرکهای صنعتی، بخشی از نیاز برق صنایع را تامین خواهند کرد اضافه کرد: با ارزیابی‌های انجام شده از شهرکهای صنعتی استان، شاید یک یا دو شهرک صنعتی گیلان به احداث چنین مزرعه‌ای قادر باشند و از اینرو قرار نیست با اجرای این پروژه، تامین برق صنایع از سوی شرکت برق قطع شود. این برنامه در راستای تامین انرژی استان بوده تا در مواقع پرفشار و پیک بار مصرفی برق مجبور به مدیریت و کاهش برق صنایع برای پایداری برق مشترکین سایر بخش‌ها نباشیم.

لازم به ذکر است: پیش از این وزارت نیرو مدعی شده بود تا پایان ۴ سال فعالیت دولت، بالغ بر ۳۰ هزار مگاوات برق در کشور تولید می‌شود ضمن آنکه قرار شده بود صنایع نیز ۱۵ هزار مگاوات برق تولید کنند که به نظر می‌رسد بعد از دوسال تاکنون این ادعا همچنان محقق نشده و صنایع کوچک قربانیان اصلی قطعی و ناترازی تولید برق همزمان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کشور هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.