ارتفاعات رودبار؛ حد فاصل منجیل و لوشان

وزیرکشور از انتخاب مکان جدید زباله های رشت خبر داد؛

0 348

 

وزیر کشور از تعیین مکان جدیدی برای انتقال زباله های سراوان رشت خبر داد و گفت: برای ساماندهی پسماند سراوان و انتقال زباله ها به مکان جدید محیط زیست گیلان باید نظر بدهد.

بعد از گذشت چند ماه از وعده استاندار گیلان در خصوص مدیریت و ساماندهی سراوان و نیز جلوگیری از ورود زباله های جدید به این مکان، امروز وزیر کشور بدون آنکه از مکان جدید انتخاب شده برای تخلیه زباله های رشت نام ببرد، تایید این مکان را مستلزم تایید محیط زیست گیلان اعلام و اظهار کرد: برای زباله‌های سراوان بروی مکان جدیدی توافق شده که با نظر سازمان محیط زیست امکان پذیرخواهد بود، چون فقط محیط زیست باید مکان نگهداری زباله‌ها و پسماندها را مشخص ‌‌کند.

اظهارات وحیدی در خصوص انتخاب مکان جدید انتقال زباله های رشت و شهرهای اطراف در حالی اعلام می شود که به گفته یک منبع آگاه این مکان در ارتفاعات شهرستان رودبار و حد فاصل منجیل و لوشان قرار دارد. مکانی که پیشتر نیز از سوی مسوولین شهری رشت و استان به آن اشاره شده بود اما مورد مخالفت شدید امام جمعه و نماینده مردم رودبار قرار گرفته بود.

درهمین رابطه برای اطلاع دقیق از مکان انتخاب شده انتقال زباله های رشت از «یوسف یزدانی» سرپرست شهرداری رشت جویا شدیم که وی از محل جدید مورد ادعای وزیر کشور اظهار بی اطلاعی کرد.

پیگیری های مرور از محیط زیست استان نیز برای اطلاع از مکان جدید تخلیه زباله های رشت به نتیجه نرسید.

مکان جدید فاقد آیتم های مورد نظر محیط زیست است

با این حال «سجاد حسینی» فعال محیط زیست و کارشناس پسماند شهرداری رشت معتقد است: انتخاب هر مکان جدیدی برای انتقال زباله های رشت نیازمند بودجه هنگفت و داشتن ۲۲ آیتم مدنظرمحیط زیست است که به نظر می رسد مکان انتخابی وزارت کشور فاقد این آیتم ها و زیر سازی های لازم است.

حسینی با بیان اینکه مکان جدید دفن زباله های رشت به هیچ عنوان مکان مناسبی برای این کار نیست اضافه کرد: این محل که سال گذشته نیز از سوی برخی مسوولین مورد اشاره قرار گرفته بود آیتم های لازم محیط زیست گیلان را دارا نیست.

وی با تاکید به اینکه مرکز دفن زباله جایی نیست که زباله های را در آن رها کنیم تا سرنوشتی مانند سراوان به دنبال داشته باشد افزود: هر مکان جدیدی برای انتقال و دفن زباله و پسماند باید دارای زیرسازی، دیواره سازی،لوله گذاری، ژئوتکستایل و ژئوممبران باشد که حداقل برای اجرای همین موارد نیازمند بودجه ای بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم. در حالیکه چنین بودجه ای برای این مرکز تاکنون پیش بینی نشده است.

فعال محیط زیست استان با بیان اینکه در حال حاضر بودجه ای برای ساماندهی و نگه داری مکان جدید زباله ها نداریم و حتی در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری رشت نیز چنین ردیفی اختصاص نیافته اظهار کرد: اگرمکان جدید همه شرایط محیط زیست وبودجه لازم را در اختیار داشته باشد در شهرداری رشت، مهندسی ساخت و ماشین آلات لازم برای انتقال زباله ها از رشت به آنجا را نداریم. در واقع تنها مرکز استان در کشورهستیم که فاقد ایستگاه و ماشین آلات انتقال زباله ایم. حال این سوال مطرح می‌شود که چه دستگاه و افرادی با کدام هزینه و بودجه می‌تواند این انتقال را اجرایی کند؟

حسینی با تاکید به اینه طبق قانون، هزینه های مدیریت پسماند با پول عوارض مردم پرداخت می شود پرسید؛ آیا این موضوع در بودجه شهرداری رشت پیش بینی شده است؟

کارشناس پسماند استان انتخاب مکان جدید انتقال و دفن زباله های رشت را کاری عبث، بیهوده و بدون برنامه ریزی دانست که سرانجام آن مشخص نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.