تجلیل از محمود طالقانی بنیانگذار موزه میراث روستایی گیلان

دوازدهمین هفته فیلم و عکس رودبار آغاز شد؛

0 1,163

عکاس: عباس عاشوری/

در مراسمی با حضور مسئولان میراث فرهنگی و مردم فرهنگ دوست گیلان از محمود طالقانی بنیانگذار و مجری طرح ایجاد موزه میراث روستایی گیلان تجلیل شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز گیلان تجلیل از بنیانگذار و مجری طرح ایجاد موزه میراث روستایی گیلان

روز پنج شنبه در محل این موزه برگزار شد.

 در این مراسم دکتر محمود طالقانی بنیانگذار و مجری طرح ایجاد موزه میراث روستایی گیلان گفت: طرح ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزه ۱۳۶۹ گیلان – زنجان مطرح شد.

وی افزود: با توجه به اینکه جنبه‌های مهمی از فرهنگ محلی و ملی در خطر فراموشی قرار گرفته است نیاز به صیانت از میراث روستایی و انتقال آن به نسل‌های آینده به شدت احساس می‌شد.

به اعتقاد بنیانگذار این موزه یکی از راه‌های رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی آشتی دادن مردمان این سرزمین با گذشته نزدیک شان است چرا که از این رهگذر نه تنها از دانش و فناوری بسیار ارزشمند پدران خود آگاه می‌شوند بلکه در حوزه مسائل فرهنگی با اخلاق، باور‌ها و ارزش‌های آنان آشنا می‌گردند.

طالقانی افزود: از آنجا که بخش مهمی از میراث هر سرزمین متعلق به مردمان عادی بویژه روستائیان است که بصورت غیر مکتوب و سینه به سینه منتقل شده و مضامین متنوعی از هنر، معماری، محیط زیست و کشاورزی را در بر می‌گیرد، نیاز به صیانت از میراث روستایی و انتقال آن به نسل‌های آینده به شدت احساس می‌شد.

لازم به ذکر است، موزه میراث روستایی گیلان در روستای ده بنه در محور سراوان – فومن قراردارد که تاکنون ۲۸ مجموعه مسکونی (بیش از ۸۰ سازه) دوباره‌سازی شده و هر مجموعه شامل خانه، بنا‌های جانبی (انبار برنج، تلمبار، طویله، لانه مرغ و …) و باغ سبزیجات و صیفی‌جات است.

علاوه بر این مجموعه ها، ساختمان ورودی ساختمان دفتر فنی و پشتیبانی با کاربری اداری، خانه پژوهشگران با کاربری اقامتی، مسجد، بازارچه، ۳ قهوه خانه، ۲ سرویس بهداشتی عمومی، کوره زغال، کوتی اطلاع رسانی، گلخانه، ایستگاه دیدگاه‌ها و نظرات بازدید کنندگان، ساختمان یگان حفاظت و اتاقک نگهبانی یگان، بنای نگهبانی، انبار چوب، انبار مصالح و اشیا، کارگاه نجاری، کارگاه آهنگری، تالار اجتماعات، مدرسه و بنای یادمان مشاهیر گیلان در موزه ساخته شده که از این تعداد تاکنون ۳۵ بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و عرصه و حرایم موزه نیز ثبت شده است.

دبیر بخش عکس‌ و مستند: الوند رضازاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.