جاده به صرف تخریب محیط زیست؟

0 199

ساخت جاده کلاچای – رحیم آباد به قزوین از سر گرفته می‌شود. این درحالیست که این پروژه فاقد پیوست زیست محیطی است.

روز گذشته استانداران گیلان، مازندران و قزوین در حالی بروی راه‌اندازی مجدد احداث این جاده تأکید کردند که این پروژه همچنان با چالشهای زیست محیطی مهمی همچون تخریب مناطق محل عبور وحوش منطقه، تخریب منابع آبی و زیر زمینی مواجه است و تاکنون مطالعات یکپارچه‌ای از سوی محیط زیست در این رابطه انجام نشده است.

در حالیکه گفته می‌شود؛ پروژه جاده قزوین-رحیم آباد-کلاچای به طول ۱۵۶ کیلومتر یکی از محورهای ارتباطی شمال و جنوب در رشته‌های کوه البرز است و در حدود ۱۲۰ کیلومتر مسیر بین این دو استان را کوتاهتر می‌کند اما بعد از دو دهه پیشرفت چندانی نداشته است. عملیت اجرایی این پروژه که از سال ۱۳۹۱ آغاز شد به دلیل نبود ملاحظات زیست محیطی و کمبود اعتبارات سالها متوقف و تنها ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

روز گذشته «سدالله عباسی» استاندار گیلان در حاشیه بازدید از این جاده با بیان اینکه بهره‌برداری از این جاده دسترسی و سفر مردم به مازندران و استان قزوین را تسهیل می‌کند، اظهار کرد: در گذشته و در سال ۸۹ برای احداث این جاده اقداماتی انجام و ردیف بودجه مشخصی در این خصوص در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به انتظار مردم گیلان در خصوص تکمیل این جاده گفت: این جاده می‌تواند یک جاده ترانزیتی مهم در منطقه باشد.

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به صف هزینه ۴۱ میلیارد تومانی برای این پروژه گفت: برای ادامه اجرای جاده قزوین، رحیم آباد به کلاچای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوان به عنوان یک جاده اصلی ارتباط بین شمال و جنوب برقرار کنیم.

به نظر می‌رسد؛علیرغم تذکرات فعالین محیط زیست در خصوص تخریب عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌های جانوری در اثر احداث این جاده، استانداران این سه استان عزم خود را برای احداث این جاده و اتصال به کریدور شمال به جنوب جزم کرده‌اند.

لازم به ذکر است؛ زیستگاه جانورانی مانند بز، کل و پرندگانی مانند کبک دری، هما، هوبره، کرکس، شاهین و پرستو، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و شغال، گربه وحشی و بز کوهی و گراز در مناطق محل عبور این جاده ( الموت قزوین و اشکورات گیلان) واقع شده که ادامه اجرای این طرح و تکمیل جاده می‌تواند به نابودی زیستگاه بکر آنها منجر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.