خشکی تالاب انزلی، ره ‌آورد سوء مدیریت‌ها

گزارش تصویری تالاب انزلی

1 2,458

الوند رضازاده، افشبن میرزایی- عکاس /

تالاب انزلی، با وسعت ۲۰ هزار هکتاری خود از مهمترین زیستگاه جانوران ایران به شمار می‌رود که دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان‌های سطحی حوزه آبریز تالاب به آن وارد می‌شوند.

در نواحی غربی، عمق این تالاب حداکثر به ۵/۲ متر می‌رسید که از سال جاری به دلیل وجود برخی مشکلات و وسوءمدیریت‌ها عمق آب در مناطقی به نیم متر و در مناطق دیگر از جمله آبکنار کاملا خشک شده است. کارشناسان می‌گویند ورود سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوب به تالاب باعث خشک شدن آن شده است. اما مسایل دیگری هم در این موضوع دخیل اند. ساخت موج شکن در نوحی غربی تالاب، تغییر کاربری زمین‌های حاشیه تالاب، احداث آب بندان‌ها و بندهای انحرافی مانند سد لاسک، بهره‌برداری بی‌رویه از آب رودخانه‌های منتهی به تالاب، ورود گونه‌های مهاجم مانند سنبل آبی و … حیات این تالاب زیبا را به خطر انداخته است. چنانچه روزهای اخیر لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به کاهش عمق تالاب انزلی اعلام کرد: تداوم روند فعلی باعث می‌شود که تا سال ۱۴۱۵ عملاً بخش آبی تالاب انزلی از بین رفته و خشک شود.

وی در همین راستا بیان کرد: اولین مدیری که در این سازمان به دلیل ترک فعل و عدم انجام مصوبات ابلاغ شده بازخواست شده، مدیرکل محیط زیست گیلان است. وی ناچار است که برای جلوگیری از تکرار این موضوع از تمامی دستگاه‌ها انجام وظایف تعهد شده را پیگیری کند.

بندرانزلی می‌توانست در شروع شهرهای حامی تالاب به عنوان یکی از اولین شهرهای تالابی ایران مطرح شود، ولی پرونده این شهر هیچوقت کامل نشد .بدین معنا که این اهتمام در مدیریت شهری و اداره کل و اداره محیط زیست شهرستان وجود نداشت.

دو تن از عکاسان به نام و شناخته شده گیلان به این تالاب رفته و عمق فاجعه را به زبان تصویر بازگو می‌کنند.

1 نظر
  1. حسین آلادینی می گوید

    سایت مرور بهتر است در مورد انتشار مطالب از مشورت افرادی که از حداقل اطلاعات مرتبط برخور دارند استفاده نماید .
    انتشار متن آبکی به صرف پیوست تعداد زیادی تصویر در شان سایت شما نیست .
    منظورم سانسور مطلب نیست .
    بلکه انتشار مطالب درست است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.