ذخیره خون گیلان، زیر ۷ روز

1 541

طی هفته گذشته سازمان انتقال خون ایران بارها نسبت به کمبود شدید خون در کشور هشدار داده و از مردم خواسته است تا به مراکز اهدای خون مراجعه کنند. با گذشت چند روز از فراخون این سازمان به نظر می‌رسد که ذخایر بانک خون کشور همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد. دلیل این کمبود چیست؟ بیشتر به چه گرو‌های خونی و چه فرآورده خونی نیاز است؟ وضعیت گیلان از بابت ذخایر گروهای خونی چگونه است؟

«بابک پاکدل خوش اخلاق» مدیر کل انتقال خون گیلان به مرور گفت: برودت هوا ، شرایط جوی و افزایش بستری بیماران دربیمارستانها موجب شده مراجعه اهدا کنندگان به مراکز انتقال خون استان کاهش یابد.

وی افزود: اکنون ذخایر خون استان به زیر۷ روز رسیده که این وضعیت خوبی نیست. در حالیکه هراستانی می بایست ۷ برابر نیاز روزانه خون ، ذخیره داشته باشد. گیلان روزانه به ۲۵۳ واحد خون نیاز دارد.

پاکدل گفت: مقایسه رشد اهدای خون درهشت ماهه گذشته نسبت به سال پیش نشان می دهد که در رابطه با اهدای خون ۴/۱۰ درصد رشد داشتیم ولی با این وجود میزان نیاز به گروهای خونی همواره در حال تغییر است چراکه تعداد بیماران و نیاز آنها به گروههای مختلف خون نیزهمواره در حال رشد است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه گروه خونی AB  منفی کمترین گروه خونی در کشور است  اما مراکز انتقال خون استان به همه گروههای خونی نیازمند هستند. از شهروندان تقاضا داریم به مراکز انتقال خون استان مراجعه و به ما در خدمات رسانی کمک کنند.

پیشتر« بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفته بود: ۹۰ درصد ایرانی‌ها گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد گروه خونی منفی دارند. از میان گروه‌های خونی مثبت ۳۴ درصد O مثبت، ۲۷ درصد A مثبت، ۲۳ تا ۲۵ درصد B مثبت و AB مثبت هم ۷ درصد است و از میان گروه‌های خونی منفی، ۴ درصد O منفی، ۳ درصد B منفی، ۲ درصد A منفی‌، و یک درصدشان هم AB منفی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.