طرحهای میراث فرهنگی گیلان در انتظار ثبت ملی

0 677

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان از قرار گیری ۲۰ طرح میراثی استان در لیست انتظار ثبت ملی کشور خبر داد و گفت: ثبت جهانی ماسوله در اولویت این اداره‌ی کل قرار دارد.

با وجود اینکه ثبت جهانی ماسوله از سال ۹۰ در دستور کار قرار گرفته، اما عدم مدیریت یکپارچه شهری، نبود طرح ساماندهی گردشگری و وجود یازده ساختمان ناهمگون اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، درمانگاه، از جمله موانعی بوده که تاکنون بر سر راه جهانی شدن ماسوله قرار داشته است.

انتظار ماسوله برای ثبت جهانی شدن درحالی همچنان ادامه دارد که تا کنون تنها یک اثر طبیعی از گیلان تحت‌عنوان «جنگل‌های هیرکانی» آن‌هم بصورت مشترک با ۴ استان دیگر به ثبت جهانی رسیده است و روستای قاسم آباد چابکسر نیز در بهمن ماه سال گذشته به عنوان روستای جهانی چادرشب ‌بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت جهانی رسید. این روستا نخستین اثر از گیلان است که به‌ صورت مستقل در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است. درعین حال ماه گذشته نیزهیاتی از یونسکو برای ثبت جهانی اورامانات کردستان به ایران سفر کرد و از ثبت جهانی این اثر تا سال آینده خبر داد.

در حالیکه «مسعود حلاج‌پور» مدیرکل گردشگری استان از اولویت این اداره برای به ثبت رسیدن جهانی خبر می‌دهد پیشتر گفته بود: نام ماسوله در لیست ثبت موقت یونسکو قرار دارد و امسال این شهرک به لحاظ سهمیه بندی در اولویت ثبت جهانی نیست.

حلاج پور گفته بود: در حال حاضر تلاش اداره‌ی کل گردشگری و میراث فرهنگی استان در راستای ثبت جهانی کاروانسرای تی تی و قرار گیری درزمره‌ی کاروانسراهای جهانی است.

لازم به ذکر است شهر رشت به‌عنوان شهر ملی هنر رشتی‌دوزی، روستای فشتکه خمام بعنوان روستای حصیر بافی، روستای قاسم‌آباد چابکسر روستای چادر شب، روستای عنبران آستارا به‌عنوان روستای ملی گلیم‌بافی، روستای ارده رضوانشهر برای شالبافی، روستای شالما ماسال برای چوب‌تراشی و روستای جیرده برای سفالگری سنتی پیش از این ثبت ملی شده اند. همچنین ثبت ملی کاروانسراهای تاریخی گیلان در دستور کار قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.