موجودی انبار کارخانجات در سامانه تجارت ثبت شود

رییس اتاق اصناف گیلان:

0 725

با آغاز فصل برداشت برنج و پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی در سال جاری، قیمت‌ این محصول در بازارهای خرده فروشی گیلان با کاهش محسوسی روبرو شده است.

هفته گذشته هر کیلو برنج هاشمی درجه یک که تا مرز هر کیلو، ۱۳۰ هزار تومان پیش رفته بود در برخی از بازارهای استان هر کیلو ۱۰۰ الی ۱۱۰ هزار تومان هم عرضه شد.

به عقیده کارشناسان، کاهش قیمت برنج نه به دلیل لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی بلکه به دلیل عرضه برنج‌های احتکار شده دلالان در آستانه ورود برنج‌های تازه برداشت شده به بازار بوده تا برنج سفید سال گذشته روی دستشان نماند. این اتفاق موجب افزایش فشار عرضه و کاهش قیمت در بازارهای خرده فروشی شده است. کاهش قیمتی که انتظار می‌رود با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید، رکود در بازار و همزمانی ورود برنج خارجی به میادین، بازار برنج استان را به تعادل و ثبات نزدیک کند.

در سوی دیگر در حالیکه وزارت خانه جهاد کشاورزی خبر از افزایش تولید برنج می‌دهد، لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی و عرضه همزمان آن با بازار برنج امسال موجب نگرانی کشاورزان برنجکار نیز شده است. موضوعی که به عقیده کارشناسان، سود زیادی نصیب دلالان و کارخانجات کرده و در مقابل کشاورزان از آن متضرر خواهند شد.

در عین حال «جلال الدین شکریه» رییس اتاق اصناف گیلان معتقد است با مدیریت برنجهای وارداتی و عرضه آنها در قالب کالا برگ و توزیع در میان دهک‌های پایین جامعه می‌توان از کشاورزان برنج کار گیلانی حمایت کرد.

 شکریه به مرور گفته: با توجه به افزایش تولید برنج در سال جاری و کاهش قیمت آن، بهتر است دولت بخشی از برنج وارداتی را در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی در قالب توزیع در مراکز دولتی و پادگانی مدیریت کند.

 شکریه با تأکید به اینکه یکی ازعوامل افزایش قیمت برنج داخلی، دلالان و کارخانجات برنجکوبی با احتکار برنج هستند افزود: در حوزه صنفی، عمده خرده فروشان برنج استان در سامانه جامع تجارت داری کد نقش هستند که کلیه موجودی برنج حتی میزان برنجهای وارداتی موجود انبارهای خود را در این سامانه ثبت می‌کنند. موضوعی که در بخش صنعت و معدن و در میان کارخانجات برنجکوبی اتفاق نمی‌افتد. این درحالیست که وزارت صمت باید کارخانه داران را مکلف با ثبت موجودی انبارهای خود کند.

رییس اتاق اصناف گیلان اظهار کرد: برای سیاست گذاری و حمایت از تولیدکنندگان برنج داخلی، آگاهی از تولید، میزان نیاز داخلی کشور و موجودی انبارهای کارخانجات بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضرمصرف برنج با افت مواجه شده و مردم به مصرف نان سنتی گرایش پیدا کرده‌اند اضافه کرد: همه ساله در آستانه ورود محصول جدید به بازار، شاهد کاهش قیمت برنج‌های حشره زده و انبار شده سال گذشته هستیم. این درحالیست که اگر این برنج‌ها در سامانه تجارت به ثبت برسند نه تنها از احتکار آنها جلوگیری می‌شود بلکه شاهد افزایش قیمت آنها از سوی واسطه‌ها و دلالان نخواهیم بود.

لازم به ذکر است گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول را از لحاظ سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده است. بنابر آمارهای جهاد کشاورزی گیلان تا کنون ۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان برداشت شده است.

پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک در گیلان برداشت شود.

همچنین میزان نیاز برنج در کشور سالانه ۳ میلیون تن است که از این میزان معمولا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تن در ۶۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای کشور تولید و ۵۰۰ هزار تن از مسیر واردات تامین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.