نهاده های دامی، دامداران گیلان تامین شد

0 574

روزهای گذشته «عباس یوسفی» مدیرعامل اتحادیه‌ی دامداران گیلان از کاهش تولید شیر در گیلان خبر داد.  وی گفته بود: تامین نشدن به موقع نهاده‌های دامی موجب شده برخی دامداران دام‌هایشان را به کشتارگاه بفرستند و بزودی شاهد کاهش تولید شیر در گیلان خواهیم بود. اما امروزسرپرست تعاون روستایی گیلان خبرداد: با موافقت معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، سهمیه‌ی ویژه جو و ذرت مورد نیاز شبکه تعاونی های دامداران تحت پوشش تعاون روستایی استان اختصاص داده شد.

در گیلان ۷۲ هزار دامدارگیلانی به دامداری سنتی و صنعتی اشتغال دارند که از این تعداد فقط ۳۱ هزار دامدارعضو اتحادیه‌ی دامداران هستند. آیا این سهمیه شامل حال مابقی دامداران سنتی و صنعتی استان می شود؟

«علی اکبرنژاد» معاون اموردام جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به مرور گفت: در شبکه‌ی اتحادیه‌ی دامداران استان حدود ۱۱ هزارعضو از این خدمات استفاده می‌کنند. این سهمیه، اختصاصی دامداران سنتی استان است که در این فصل از مراتع و ارتفاعات دامهای سبک خود را به سمت پایین کوچ داده اند و تاکنون هزار تن سهمیه بین آنها توزیع شده است. این در حالیست که از ابتدای امسال تا کنون ۱۲ هزار تن سهمیه جو و ذرت بین دامداران توزیع شده است. دامداران صنعتی نیز می‌بایست از کنسانتره برای دامها خود استفاده کنند. در کنارآن حدود ۴ هزار تن سبوس نیز توزیع شده است.

اکبرنژاد درباره‌ی توزیع نهاده های دامی به روستاییان گفت: روستاییانی که به صورت سنتی دامداری می‌کنند نیز سهمیه کنسانتره و دستی خود را به دلیل رسیدن سرمای زود هنگام و احتمال بارش برف سنگین دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳هزار تن گوشت و ۲۳۰ هزار تن شیر توان تولید دامداران گیلانی در طول سال است گفت: تنها ۱۰ درصد یعنی حدود ۲۳ هزار تن شیر تولیدی توسط مراکز جمع آوری شیر به کارخانجات توزیع می‌شود و مابقی توسط روستاییان به صورت دستی و خانگی انواع لبنیات تولید می‌شود.

معاون اموردامی استان با تاکید به اینکه اجازه نداده‌ایم کمبود نهاده‌های دامی منجر به کاهش تولید شیر شود گفت: درصدد ترویج استفاده‌ی بیشتر از کنسانتره به عنوان غذای کاملتر در برابر نهاده های دامی برای دامداران روستایی هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.