پل‌های نیمه کاره در انتظار اعتبار هستند

مطالعه مدیریت سیلاب بر روی ۱۶۴ رودخانه گیلان

0 379

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از تدوین برنامه عملیاتی مدیریت سیلاب در گیلان خبر داد و گفت: ۱۶۴ رودخانه استان مورد مطالعه مدیریت سیلاب قرار گرفته اند.

«امیر مرادی» به ایسنا گفت: هر ساله با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی برنامه عملیاتی مدیریت سیلاب نیاز به بازنگری و پایش و تکمیل و رفع نقاط ضعف در قالب پروژه های ملی و استانی دارد. با توجه به سیلاب های رخ داده اخیر در برخی از نقاط کشور و بارش های لحظه ای در تابستان جاری، باید برای بارش های شدید آمادگی لازم داشته باشیم.

مدیریت و کنترل سیلاب یکی از موضوعات مهم در کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی است که تاکنون کم‌توجهی وعدم اتخاذ راهکارهای صحیح علمی و اجرایی، خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری در گیلان به همراه داشته.

اجرای اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت سیلاب بدون توجه به بازسازی دیواره ها و پلهای تخریب شده در سیلاب های گذشته امکان پذیر نیست. سیلاب  سالهای گذشته خسارات عمده ای به تأسیسات زیر ساختی از جمله پل ها و دیواره رودخانه ها در تالش، رودسر، فومن، شفت، اسالم و املش وارد کرده که با وجود گذشته ۳ سال از وقوع آنها همچنان عملیات بازسازی و احداث پلهای جدید در این مناطق نیمه کاره باقی مانده و در مواردی به دلیل نبود اعتبارات مالی رها شده است.

 این در حالیست که همزمان عدم اجرای پروژه های آبخیزداری در ارتفاعات و حوضه های آبریز رودخانه های استان، بسیاری از مناطق کوهستانی و روستایی حاشیه رودخانه ها را در معرض رانش زمین قرارداده است.

لازم به ذکر است: گیلان دارای ۲۵۰ رودخانه اصلی و فرعی به طول ۶۰۰۰ کیلومتراست و بنابرآمارهای شرکت آب منطقه ای حدود ۵۴ رودخانه استان، سیلابی و نیازمند اقدامات آبخیزداری و شناسایی پل‌های در معرض آسیب سیل هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.