کمبود مصالح مانع تکمیل راه آهن گیلان

0 402

همزمان با سالهای پایانی احداث راه آهن رشت قزوین که حدود ۱۴ سال طول کشید ، کلنگ احداث راه آهن رشت انزلی و انزلی به آستارا نیز به زمین زده شد. ایجاد کریدور ریلی جدید به منظور صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از بنادر دریای خزر به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی از طریق اتصال خط ریلی  از جمله ضرورتهای  بسیار مهم تکمیل راه آهن گیلان و ایجاد خط ریلی رشت به انزلی و آستارا بوده است.

خط راه آهن رشت – انزلی که از سال ۹۶ و با برآورد اولیه  ۴۰۰ میلیارد تومانی در سه قطعه ۶ ، ۷ و ۸  و به طول ۴۰ کیلومتر از ایستگاه رشت شروع شده درایستگاه پیربازار، یک شاخه به سمت انزلی و دیگری به سمت آستارا می رود. این خط ریلی پس از رسیدن به انزلی هم به بندر کاسپین درمنطقه آزاد و هم به بندر بزرگ انزلی متصل خواهد شد.

در حالیکه سه سال از شروع عملیات زیر ساختی و ریل گذاری مسیر رشت انزلی با پیشرفت فیزیکی در قطعات ۶ و ۷ می گذرد، اما امروز مدیرکل راه آهن شمال ۲ گفت: کمبود مصالح راهسازی یکی از موانع تکمیل راه آهن گیلان است.

«غلامحسین ولدی » مدیرکل راه آهن شمال ۲ ، با بیان اینکه یکی از موانع ساخت پروژه راه آهن گیلان کمبود مصالح راهسازی است افزود: شرکت راه آهن به عنوان بهره‌ بردار پروژه‌های ریلی ، شرایطی را برای تسهیل تأمین مصالح ساخت راه آهن رشت – انزلی و سایر پروژه‌های راهسازی مهیا کرده است.

وی به ضرورت ایجاد سازه تخلیه مصالح در ایستگاه راه آهن رشت اشاره کرد و گفت: را با ایجاد این سازه ، ظرفیت حمل و تخلیه روزانه چیزی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن مصالح خاکی از مبدأ لوشان فراهم می‌شود.

اشاره‌ی مدیر کل راه آهن به کمبود مصالح  در تکمیل احداث  پروژه راه آهن رشت انزلی در حالی است که پیشتر «ارسلان زارع» استاندار گیلان در زمینه‌ی تامین مصالح گفته بود: اولویت اول تامین مصالح در این پروژه ماسه بادی است که توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و نیز صنعت، معدن و تجارت گیلان تامین این مصالح باید تسریع شود. همچنین  دو میلیون تن مصالح در پشت سد شفارود وجود دارد که باید ماشین آلات اضافه شود تا سرعت حمل مصالح مورد نیاز دو چندان شود.

زارع  همچنین از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشرفت فیزیکی پروژه خبرداده و گفته بود: علاوه بر ۷۰ میلیارد تومانی که پیشتر برای اجرای پروژه داده شده بود، طی روزهای گذشته نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر به این پروژه اختصاص داده است.

گفتنی است از سال گذشته و با راه اندازی خط ریلی آستارا  به کشور آذربایجان مجموعاً ۱۶۲ هزار و ۹۵۰ تن کالا از طریق پایانه مرزی ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادر شده که نسبت به ۱۱۴ هزار و ۲۴ تن سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

چوب، الوار، عدس، گندم و جو عمده‌ی کالا‌های ترانزیت شده از طریق پایانه ریلی آستارا و سیمان، کلینر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات و لوازم خانگی نیز از جمله کالا‌های صادراتی از طریق این خط ریلی به کشور جمهوری آذربایجان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.