گیلان تنها استان فاقد بیمارستان جنرال در کشور

عقب ماندگی گیلان در نظام سلامت کشور

1 217

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان در نشست شورای سلامت گیلان، خواستار اتمام بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی و آغاز عملیات اجرایی احداث بیمارستان جنرال در استان شد.

 عباسی تأکید کرد: بیمارستان جنرال چند صد تختخوابی که همه تخصص‌ها و امکانات را یکجا ارایه کند از اصلی‌ترین مطالبات حوزه سلامت گیلان است که سالهاست مورد بی توجهی قرار گرفته است.

تأکید و اشاره استاندار به کمبود تخت‌های بیمارستانی و نبود بیمارستان جامع بعنوان یکی از معضلات اساسی بخش درمان گیلان درحالیست که ساخت بیمارستانهای جنرال و جامع که طی سالهای گذشته در سیستم سلامت استان پیش بینی شده بود به دلیل جهت‌دار نبودن منابع مالی اختصاص یافته مورد بی توجهی قرار گرفت. در عین حال شهرستان‌ها و مناطق کم برخوردار استان نیز از ارایه خدمات پاراکلینیکی و خدمات تخصصی محروم هستند.

در حالیکه از سال ۱۳۹۵ ساخت بیمارستان جنرال همزمان با ۱۵ استان دیگر برای گیلان پیش بینی و منابع اعتباری آن تامین شده بود اما بی کفایتی و بی توجهی مدیران و نمایندگان وقت موجب بازگشت این اعتبارات و محرومیت استان از ساخت بیمارستان جنرال شد. این موضوع منجر به عقب ماندگی شاخص‌های بهداشت و درمان در گیلان شد. بطوریکه اکنون سرانه تخت بیمارستانی در گیلان با ۱.۱ به پایین‌تر از سرانه کشوری ۲.۵ تخت رسیده است.

در همین رابطه «محمدتقی آشوبی» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وجود ۲۸۰۰ تخت بیمارستانی فعال در گیلان فعال خبر داد و گفت: از تعداد ۳ هزار و ۶۷۷ تخت مصوب دانشگاهی در گیلان، ۲ هزار و ۸۶۶ تخت فعال هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد تخت مصوب غیر دانشگاهی را یک هزار و ۲۶۰ تخت اعلام کرد و گفت: مجموعاً یک هزار و ۲۸۲ تخت نیز در بخش خصوصی فعال است.

وی با اشاره به شاخص ۷.۹ درصدی تخت‌های درمانی درگیلان افزود: سرانه تخت جهانی ۳.۱، سرانه تخت هدف در کشور ۲.۵، وضعیت موجود دانشگاهی و غیردانشگاهی در گیلان ۱.۶۶ و وضعیت موجود تخت‌های دانشگاهی در استان گیلان ۱.۱ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مجوز ساخت این بیمارستان اتوسط دولت و ابلاغ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به پیشرفت ۷۶ درصدی پروژه احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت اشاره کرد و گفت: به‌منظور تجمیع خدمات ارائه‌شده به بیماران در قالب بیمارستان جنرال، این پروژه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان مجری ساختمان‌های دولتی شروع‌شده که ازجمله موانع اجرایی این پروژه صعب‌العبور بودن مسیر منتهی به کارگاه، هزینه بالای انتقال انشعابات، تخصیص ناکافی اعتبارات و کندی اخذ تسهیلات ماده ۴۶ است.

لازم به ذکر است: مجوز ساخت بیمارستان‌ جامع در سال ۹۵ از سوی وزارت بهداشت مطرح و به ۱۵ استان از جمله گیلان داده شد اما در گیلان به دلیل عدم پیگیری احداث این بیمارستان تاکنون اجرایی نشد.همچنین ساخت بیمارستان ۴۰۰ تختخوابه لاکان گیلان نیز سالهاست در دست اقدام دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد.

1 نظر
  1. احمدخانیکی می گوید

    اگر درشهرهای استان تصفیه خانه ها برای شهرها ، روستاها و شهرکهای صنعتی و بیمارستانها و شیرابه ها، ساخته نشوند و از ورود آنها به رودخانه های منتهی به تالاب جلوگیری نشود
    همین تعداد بیمارستانهای تعریف شده هم کم خواهند بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.