آزاد سازی حریم رودخانه سفیدرود در آستانه اشرفیه

0 859

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از رفع تصرف حدود ۴۷ هزار متر مربع از اراضی بستر ۲۵ ساله رودخانه سفیدرود در شهرستان آستانه اشرفیه خبر داد.

«وحید خرّمی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت صیانت از منابع آبی و همچنین به منظور جلوگیری از تعدی اشخاص به اراضی دولتی(حرایم کانالها ، بستر رودخانه ها و برکه های طبیعی…) پس از تنظیم دادخواست خلع ید برای شخصی حقیقی به منظور رفع تصرف ۴۷ هزار ۴۴۱متر مربع از اراضی بستر ۲۵ ساله رودخانه سفیدرود واقع در منطقه کاچا دهستان چهارده آستانه اشرفیه، با انجام پیگیری های حقوقی این دادخواست منجر به صدور حکم قطعی رفع تصرف شد.

آزاد سازی بستر ۲۵ ساله حریم رودخانه ها در گیلان همزمان با وقوع سیلاب در شهرستان تالش در تابستان گذشته مورد توجه قرار گرفت. بعد ازاینکه حدود ۲۰۰ خانه روستایی که در حریم رودخانه سیلابی  دچار آبگرفتگی و ده خانه به طورکامل تخریب شد، معاون امور عمرانی گیلان، ساخت و سازهای مسکونی در بستر فعال رودخانه ها را موجب بروز رانش و سیل بیان کرد و خواستار جلوگیری دستگاهها از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها شد.

«علی اوسط اکبری مقدم» با بیان اینکه نادیده گرفتن مسائل زیست‌محیطی و ساخت ‌وساز دربسترهای فعال وغیرفعال رودخانه ها عامل اصلی تخریب سیلاب در برخی مناطق روستایی حریم رودخانه ها بوده خواستار جلوگیری از هر گونه تصرف و ساخت وساز درحریم رودخانه ها شده بود.

«امیر مرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز مدتی قبل با بیان اینکه عدم ساماندهی رودخانه‌های ناآرام درمناطق مختلف استان یکی از معضلات اصلی گیلان در بروز سیلاب در ماههای گذشته بوده،  تجاوز به حریم رودخانه‌ها و صدور پروانه‌های ساخت و ساز توسط شهرداریها و دهیاری‌ها را دلیل اصلی بروز خسارت به منازل مسکونی حاشیه‌ی رودخانه‌های استان عنوان کرد.

۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه در گیلان وجود دارد که عموما حریم های آن در تصرف دستگاهها و منازل مسکونی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.