علاج بخشی تالاب انزلی در تهران

با حضور معاون اجرایی رییس‌جمهور؛

0 250

نشست ساماندهی تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت با حضور معاون رییس‌جمهوری و استاندار گیلان در پایتخت برگزار شد.

«سید صولت مرتضوی» معاون اجرایی رییس‌جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه در بازدید رییس جمهوری از ۲ رودخانه رشت و طرح علاج‌بخشی آن‌ها دستور تشکیل کارگروه داده که نخستین جلسه در استان گیلان برگزار شد گفت: در مطالعات جامعی که برای نجات تالاب انزلی انجام شده؛ یک برنامه ۷ ساله پیش بینی شده که سال گذشته در چند حوزه از جمله برای اجرای طرح‌های فاضلاب شهر رشت، انزلی و برخی از فاضلاب‌های مضر نظیر پسماند‌های بیمارستانی و فاضلاب زندان لاکان تأمین اعتبار شده و دو طرح دیگر نیز در حال اتمام است که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در نشست امروز تأکید شد که مابقی طرح‌ها هم در دستور کار قرار گیرد و استاندار گیلان مأموریت دارد جلسه علاج‌بخشی تالاب انزلی را در سطح استان مدیریت کند و ما هم این طرح ملی را چه با حضور در استان و چه دعوت از مسؤولان ملی و استانی در سطح کشور رصد و پیگیری می‌کنیم.

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: در گذشته، اقدامی برای نجات و علاج‌بخشی تالاب انزلی نشد و تمام کار‌ها روی هم انباشته شد.

وی افزود: دولت مردمی با دستور رییس جمهوری در سفر استانی به گیلان و با پیگیری‌های معاونت اجرایی، اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه انجام داده و پیشرفت‌های خوبی داشتیم. با توجه به توان و اعتباری که داشتیم از تمام ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرده‌ایم و اکنون مقدمات عملیاتی طرح‌ها آماده شده و بعضی طرح‌ها مانند زندان لاکان، شیرابه پسماند سراوان و بیمارستان‌ها و تصفیه‌خانه‌ها نیز اجرا شده‌اند.

استاندار گیلان با بیان این‌که تمام مجاری فاضلاب‌ها بسته شده و روند پیشگیری از رسوب در قسمت‌های مربوط به آبخیزداری به سمت تالاب انزلی آغاز می‌شود، تصریح کرد: امروز مشکل انباشت رسوب‌ها با برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد در هفته آینده جلسه‌ای با آن‌ها در گیلان برگزار کنیم.

لازم به ذکر است بعد از سفر رییس جمهور در بهمن‌ماه سال گذشته،نخستین کارگروه ساماندهی تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود برگزار شد که  تأمین اعتبار تکمیل تصفیه‌خانه‌های رشت و اجرای شبکه فاضلاب این شهر، تأمین اعتبار تکمیل طرح‌های آبخیزداری حوزه‌های آبریز تالاب برای جلوگیری از رسوب در تالاب انزلی، تأمین اعتبار مبارزه با آفت سنبل‌آبی در تالاب انزلی و تهیه طرح مبارزه با آن و رسوب‌زدایی تالاب، تهیه طرح ساماندهی و آزادسازی محیط پیرامونی رودخانه‌های رشت، مطالبه و تهیه طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب روستا‌های پیرامون تالاب انزلی و تهیه طرح جمع‌آوری، تصفیه آب و بازچرخانی آب تصفیه شده در مصارف مختلف به تصویب رسیده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.