اتمام لایروبی بندر آستارا در نیمه شهریور

مدیر کل جدید اداره کل بنادر و کشتیرانی وعده داد:

0 353

بندر آستارا یکی از مهمترین زیرساختهای بندری شمال کشور در گیلان است که از چند سال گذشته به دلیل رسوب گذاری در کانال و حوضچه بندر، کشتی‌های بزرگ تجاری قادر به ورود و پهلوگیری در آن نیستند و پهلوگیری در دیگر بنادر تجاری شمال ایران را به خطر به گل نشستن در بندر آستارا ترجیح می‌دهند.

در حالیکه ۱۰ سال پیش بعد از واگذاری بندر آستارا به بخش خصوصی، دولت موظف شده بود زیرساختهای لازم ازجمله لایروبی حوضچه و کانال بندر را در مدت زمان کوتاهی به بیش از ۵/۵ مترعمق برساند تا کشتی‌های بزرگ قادر به ورود به این بندر باشند اما کندی اجرای پروژه لایروبی و فراهم نشدن زمینه‌های پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری به این بندرهمچنان به قوت خود باقی ماند.

بعد از اعتراضات چندین باره نماینده مجلس آستارا و ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به این موضوع در نهایت سال گذشته اداره کل بنادر و دریانوردی استان وعده داد پروژه لایروبی بندر آستارا را تا تیرماه ۱۴۰۰ تکمیل و این بندر را برای بهره برداری به بخش خصوصی تحویل دهد. وعده‌ای که بارها از سوی مدیرکل پیشین به بهانه نامناسب بودن شرایط آب وهوایی و قدیمی بودن لایروب به ماه‌های بعدی موکول شد.

حال مدیر کل جدید اداره بنادر و دریا نوردی گیلان، اواسط شهریور امسال را موعد نهایی لایروبی حوضچه و کانال بندر آستارا اعلام کرده است.

«حسین یونسی » درباره اتمام لایروبی بندر آستارا به مرورگفت: تا سه هفته آینده و با بهره گیری از ظرفیت لایروبهای کل بنادر شمال کشور، لایروبی بندر آستارا به پایان می‌رسد و همه کشتی‌های تجاری با ظرفیتهای باری مختلف می‌توانند وارد بندر آستارا شوند.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر کشتی‌هایی که وارد بنادر انزلی و امیر آباد می‌شوند عمق آبخور آنها تا (۴/۷ تا ۴/۸ متر) است تأکید کرد: همین کشتیها قادر خواهند بود که بدون مشکل در بندر آستارا پهلوگیری کنند.

وی در خصوص واگذاری بهره برداری از بندر آستارا بعد از لایروبی اظهار کرد: طبق قرارداد۴۰ ساله‌ای که اداره کل بنادر و دریانوردی با شرکت کاوه منعقد کرده، این اداره کل برای یک بار موظف شد بعد از لایروبی و ایجاد زیر ساختهای لازم، بندر را برای بهره بردای در اختیار شرکت کاوه قرار دهد. بعد از آن نیز نگهداری بندر بر عهده این شرکت خواهد بود.

 مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به تقویت زیر ساختها در بنادر انزلی و آستارا با هدف توسعه و افزایش ظرفیت واردات و صادرات اظهار کرد: با توجه به نگاه تجار و بازرگانان به دو بندر آستارا و انزلی که در مسیر اصلی کریدور شمال به جنوب قرار گرفته‌اند، یکی از برنامه‌های اصلی ما تقویت تجهیزات بندری است و در حال حاضر نیز یک سری تغییرات مثبت در مدیریت شرکت اپراتوری بخش خصوصی انجام شده است. تقویت تجهیزات بندری از جمله برنامه‌های کوتاه مدت وبلند مدت این اداره کل برای بنادر آستارا و انزلی است.

یوسفی، کشتی سازی را از جمله برنامه‌های بلند مدت این اداره کل اعلام کرد و افزود: کشتی سازی در اولویت ماست چون اعتقاد داریم در دریای خزر سایت ایرانی کشتی سازی وجود ندارد و این امکان در بندر انزلی فراهم است. حتی اشتغالزایی خوبی ایجاد می‌شود. در حال حاضر اسناد مزایده کشتی سازی برای فراخوان به سرمایه گذار آماده شده است.

یونسی با تأکید به آمادگی بنادر انزلی و آستارا به ترانزیت کالاهای سایر کشورها علاوه بر واردات و صادرات تصریح کرد: ظرفیت بندر آستارا روزانه ۷۰۰ هزارتن است. ظرفیت بندر انزلی نیز با توجه به توسعه‌هایی که داشته حدود ۱۰ میلیون تن است. اما به دلیل اینکه جاده‌های استان جوابگوی افزایش ترانزیت نیستند امیدوارم تا اواخر امسال با تکمیل و اتصال زیر ساختهای جاده‌ای و بندری، ظرفیت بندر انزلی به ۲ میلیون تن تخلیه کالا برسد.

وی تأکید کرد: بنادر استان یکی از ظرفیت‌‌های اقتصادی و اشتغال محسوب می‌شوند و هم اکنون ۱ هزار و ۷۰۰ نفر در بنادر گیلان به طور مستقیم اشتغال به کار دارند. امیدواریم با با افزایش ترانزیت کالاها و پهلوگیری کشتیهای تجاری در بندر آستارا شاهد رونق و اقتصادی بیشتری در حوزه‌های مختلف بندری و دریایی گیلان باشیم.

لازم به ذکر است: عمق کانال و لایروبی بندرآستارا فقط تا ۲/۴ متر (دو چهار دهم متر)عمق دارد که مناسب پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بیش از ۳۵۰۰ تن در اسکله نیست. پیش ازاین دولت و اداره کل بنادر استان متعهد شده بودند این عمق را به ۶ متر برساند که در حال حاضر عمق کانال به ۵/۵ متر نزدیک شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.