اجرای ۳۵ درصدی مصوبات مدیریت پسماند در صومعه سرا

فرماندار صومعه سرا خبر داد:

0 352

فرماندار صومعه سرا اجرای مصوبات مدیریت پسماند در این شهرستان را نامناسب عنوان کرد و گفت: درصد اجرای مصوبات مدیریت پسماند در سال گذشته در شهرستان ۳۵ درصد بوده که راضی کننده نیست. متأسفانه تنها ۵۰ درصد مردم صومعه سرا تفکیک زباله از مبدا را اجرا می‌کنند.

«سیدجلال سیدمحمدی» فرماندار صومعه سرا با تأکید به اینکه تولید بالای زباله و بی توجهی به مدیریت پسماند از مهمترین مشکلات زیست محیطی این شهرستان است به مرور افزود: بحث آموزش در حوزه‌ی تفکیک زباله از مبدا از اهمیت بسیاری برخوردار است که موجب کاهش زباله می‌شود. متأسفانه تنها ۵۰ درصد مردم تفکیک زباله از مبدا را اجرا می‌کنند و یکی از دلایل انباشت زباله در برخی از نقاط صومعه سرا، عدم جمع آوری به موقع زباله در سطح شهرها و روستاها است.

وی با بیان اینکه با تفکیک زباله از مبدا هزینه‌های جمع آوری کاهش می‌یابد، گفت: سال گذشته ۸ جلسه مدیریت پسماند در شهرستان برگزار شد که شامل ۵۹ مصوبه بود. در حال حاضر وضعیت تفکیک زباله در شهرهای صومعه سرا بهتر از روستاها است. تفکیک زباله از مبدا در شهرتولم شهر، گوراب زرمیخ و صومعه سرا به صورت کامل انجام نمی‌شود.

سید محمدی با تأکید بر فرهنگ سازی و آموزش تفکیک زباله از مبدا تأکید کرد: مشکلات روستاهای صومعه سرا در بخش زباله زیاد است و این مشکلات ناشی از کمبود بودجه دهیاران، حضور گردشگران و عدم آموزش است. با حضور مسافران و افزایش جمعیت روستاها زباله‌های زیادی در محیط اطراف روستاها پراکنده شده است.

فرماندار صومعه سرا با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا به خصوص در روستاها موجب کاهش حجم زباله تولیدی و کاهش میزان حجم خروجی زباله از روستاها می‌شود، گفت: سال گذشته به دلیل عدم رعایت مدیریت پسماند توسط دستگاه‌های متولی، ۳ دهیار به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۹ دهیار نیز در همین راستا اخطاریه دریافت کردند، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۹۰ درصد مطبهای پزشکی با مرکز پسماند قرارداد دارند. این در حالیست که ۱۷ مطب نیز در شهرستان شناسایی شده که فاقد قرارداد هستند که کارهای حقوقی برخورد با متخلفین توسط دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

سیدمحمدی به برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه پسماند برای دهیاران و شوراها حاشیه تالاب در سلکه اشاره کرد و گفت: اجرای تفکیک زباله از مبدا و بحث مدیریت پسماند یکی از موضوعات مهمی است که متأسفانه چه در بحث آموزش، فرهنگسازی و اجرایی به درستی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بحث تفکیک زباله از مبدا در مراکز دهستان‌ها و بسیاری از روستاها به صورت سنتی انجام می‌شود گفت: با توجه به افزایش هزینه قرارداد با شرکت ها، افزایش هزینه‌ی حمل و انتقال زباله‌ها تعدادی از روستاها به صورت سنتی نسبت به ساماندهی زباله‌ها اقدام می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.