صومعه سرا در معرض سیلاب

0 829

بارشهای اوایل پاییز در گیلان خسارات زیادی به بخش ها و روستاهای استان وارد کرد. طاهر گوراب  و تعدادی از روستاهای شهرستان صومعه سرا نیز درپی این سیلاب  دچار آبگرفتگی  شدند.

پیشتر درهمین رابطه «کیوان شریفی » رییس شورای شهرستان صومعه سرا در پاسخ به مرور گفته بود: اجرای ناقص و نامناسب شیوه نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌های صومعه سرا منجر به آبگرفتی منازل شهروندان در حریم رودخانه های این شهر شده است. وی همچنین کمبود اعتبارات درلایروبی رودخانه های منتهی به تالاب و کمبود مصالح رودخانه ای، کاشت درخت  در بستر رودخانه و احداث سازه های غیرمجاز در حریم رودخانه های صومعه سرا  را از دلایل بالا آمدن آب رودخانه در این شهرستان عنوان کرده بود.

امروز هم «افشین جارچی» مدیرامور منابع آب شهرستان صومعه سرا گفت: وضعیت صومعه سرا در مواجهه با طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب آسیب‌پذیراست.

وی افزود: شهرستان صومعه‌سرا با ۱۳ رودخانه کوچک و بزرگ از جمله پسیخان، پیش‌رودبار، ماسوله‌رودخان، پلنگ‌ور، مرغک و خالکائی محل تجمیع رواناب سطحی سه شهرستان فومن، شفت و ماسال و تخلیه‌ی آن به تالاب انزلی است. ویژگی‌های توپوگرافیک شهرستان صومعه‌سرا (پست و هم‌ارتفاع‌بودن شهرستان) و حجم قابل توجه آورد رودخانه‌ها (شامل جریان آب و رسوبات) موجب شده است این شهرستان در مواجهه با طغیان رودخانه‌ها و وقوع سیلاب وضعیتی آسیب‌پذیر پیدا کند.

جارچی تاکید کرد: درهم‌تنیدگی فرهنگ زیست و زراعت مردم شهرستان صومعه‌سرا با رودخانه‌ها و توسعه‌یافتن بافت مسکونی این شهرستان در امتداد رودخانه‌ها نیز بر شدت مخاطرات سیل افزوده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان صومعه سرا خاطرنشان کرد: اداره منابع آب شهرستان صومعه‌سرا در چارچوب وظایف سازمانی خود در خصوص حفاظت از منابع آب‌های سطحی و کاهش مخاطرات سیل اقدام به اجرای پروژه‌های ساماندهی رودخانه در سطح شهرستان صومعه‌سرا کرده است.

وی از جمله پروژه های اجرا شده و در حال اجرای این اداره را ساماندهی رودخانه در روستاهای فلاح‌آباد، مردخه، کسما، قصاب‌سرا، تنیان و سه‌سار همچنین لایروبی و بهسازی مسیل‌ها و زهکش‌ها در روستاهای گازگیشه، گوراب تولم، باقلاکش، چکوور، بهمبر، مازندران‌محله و آقامحله و پروژه های دیواره‌سازی خاکی یا سنگی در روستاهای نوده، ازگم، شیخ‌محله، نوکاشت (بهسازی نهر محمودکیان) و کما (مقاوم‌سازی ایستگاه پمپاژ کما) بر شمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.