استاندار گیلان خواستار افزایش تخت‌های بیمارستانی شد

اوج گیری کرونا با 800 بیمار در گیلان

0 359

همزمان با عبور تعداد مبتلایان به کرونا از مرز ۸۰۰ نفر در گیلان، استاندار خواستار افزایش تختهای بیمارستانی در گیلان شد.«ارسلان زارع» استاندارگیلان با اشاره به افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به کرونا و تقاضا برای بستری در مراکزدرمانی استان خواستارافزایش تجهیزات بیمارستان‌های خصوصی و دولتی شد و گفت: حتی یک بیمار هم نباید بدون تخت باشد.

«ارسلان زارع» با ابراز نگرانی از شیب تند اوج گیری کرونا در گیلان، افزود: انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی ازعراق، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، شکل گیری اجتماعات، خریدهای شب عید و سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای خانوادگی و فامیلی مهمترین دلایل اوج گیری مجدد کرونا در گیلان بوده است.

وی تأکید کرد: تمهیدات لازم برای افزایش تجهیزات بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان از جمله تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های اکسیژن ساز و دیگر امکانات و همچنین نیروی انسانی مورد نیا در شرایط سخت کرونایی کنونی‌اندیشیده شده تا حتی یک بیمار بدون تخت نباشد.

گفتنی است تا قبل از آغاز دولت یازدهم، شاخص برخورداری از تخت‌های بیمارستانی در گیلان به ازای هر هزار نفر، یک و ۲۱ صدم بود که این عدد اکنون به یک و ۵۱ صدم ارتقاء یافته است. این درحالیست که میانگین کشوری سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر یک‌هزار نفر یک ‌تخت است و این آمار در گیلان از متوسط کشوری پایین‌تر است. سال گذشته در موج اول شیوع کرونا طی ماه‌های اسفند و فروردین اعلام شد: حدود ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در استان فقط برای بستری بیماران کرونا اختصاص یافت. ضمن اینکه همزمان بیمارستان صحرایی سپاه پاسداران نیز به منظور جبران کمبود تختهای بیمارستانی در محوطه بیمارستان رازی رشت راه‌اندازی شده بود.

افزایش تختهای بیمارستانی درگیلان نیازمند راه‌اندازی و تکمیل مراکز درمانی نیمه تمام از جمله مرکز ۴۰۰ تخت خوابی لاکان رشت و کلینیک‌های ویژه رشت، آستارا و رودسر است.

پیشتر سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده بود: این دانشگاه برای تجهیز و توسعه در حوزه‌ی بهداشت و درمان، نیازمند ۱۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال و برای احداث و تکمیل پروژه‌‌ی لاکان بیش از چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد. این درحالیست که بهار سال گذشته به دستور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه بودجه اعتباری دو هزارمیلیارد تومانی به گیلان اختصاص یافت. تاکنون بالغ‌ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارعاید حوزه‌ی سلامت گیلان شد و فقط دو بیمارستان در تالش و لنگرود تجهیز و راه‌اندازی شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.