استرداد اتوبوس‌های شهرداری رشت از قزوین

بازسازی 15 دستگاه اتوبوس، فروش 35 دستگاه به قزوین

0 363

رشت با بیش از یک میلیون نفرجمعیت شناور در روز، تنها ۸۰ دستگاه اتوبوس دارد که از این تعداد ۵۰ دستگاه فعال هستند. ضعف درناوگان حمل ونقل عمومی رشت دیگر جوابگوی تراکم جمعیتی این شهر نیست.

مدیریت شهری رشت در سال ۱۳۹۵ تصمیم به توسعه ناوگان عمومی حمل و نقل گرفت و مقرر شد طی تفاهمنامه‌ فی مابینی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت و سازمان همیاری شهرداری‌های کشور، ۱۰۲  دستگاه اتوبوس فرسوده رشت به تعمیرگاهی در قزوین ارسال شوند و پس از تعمیر به رشت بازگردند. از سوی دیگر با بروی کار آمدن مسعود نصرتی در شهرداری رشت، وی وعده خریداری تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید را به شهروندان داد. وعده ای که با استعفای نصرتی و حضور حاج محمدی در شهرداری به خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید افزایش یافت. حال با گذشت ۵ سال از ارسال اتوبوسهای رشت به قزوین ، نه اتوبوس جدید خریداری شد و نه تعمیری ها سالم به رشت بازگشتند.

روز گذشته  شهردار رشت از استرداد اتوبوس های ناوگان شهری رشت که در سازمان اتوبوسرانی قزوین توقیف شده بود، خبر داد.

«سید محمد احمدی» شهردار رشت گفت: بر مبنای انعقاد تفاهمنامه‌ با سازمان همیاریهای کشور، مقرر شد تعداد ۱۰۲ دستگاه از ۱۲۰ دستگاه اتوبوس مورد توافق جهت بازسازی بدنی و فنی به سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین منتقل شد.

سید محمد احمدی افزود: بر اساس این توافق می‌بایست هر ماه ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و به شهرداری رشت تحویل داده می‌شد که این امر متاسفانه بدلیل‌عدم پیگیری و همکاری‌های لازم محقق نشد.

وی با بیان اینکه تنها ۱۵ دستگاه از اتوبوس‌های بازسازی شده مذکور، در طول مدت زمان طی شده تاکنون از سوی سازمان اتوبوسرانی قزوین به سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت بازگردانده شد و مابقی اتوبوس‌ها بدون تعیین تکلیف در قزوین باقی مانده بود تاکید کرد: اکنون با گذشت ۵ سال از تفاهمنامه مورد نظر با پیگیری‌های صورت گرفته تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس که قابلیت بازسازی دارند، طی دو روز گذشته و امروز به شهر رشت باز گردانده شد و ۳۵ دستگاه اتوبوسی که مطابق گزارش و نظریه کارشناسان متخصص امر و طبق صورتجلسات لازم قابلیت بازسازی ندارند، در قزوین جهت تعیین قیمت و فروش باقی ماند که درآمد حاصل از فروش این اتوبوس‌ها به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اختصاص خواهد یافت.

شهردار رشت درباره بودجه تخصیص یافته در این کارگفت: به میزان ۴/۵ میلیارد تومان وام بلاعوض از سوی سازمان همیاری‌های کشور تامین شد و مابقی هزینه‌های پیش بینی شده با دریافت تسهیلات کم بهره از صندوق کار آفرین امید تامین می‌شود.

گفتنی است پیشتر در آماری اعلام شد در رشت ۸۴ اتوبوس فعال،۲۰۴ مینی بوس فعال و۱۰۰ ون فعال و مچنین ۶۰۰۰ تاکسی در ناوگان حمل و نقل شهری فعال هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.