استقبال از برف ۹۹ با ماشین آلات فرسوده در گیلان

0 586

عمر ماشین آلات راهداری گیلان بیش از ۳۰ سال است، اما عدم تخصیص اعتبارات کلان برای احیاء تجهیزات راهداری، فرسودگی وعمر بالای آنها ازجمله چالش‌های حوزه‌ی راهداری استان است که درایام بحران بارش برف به وضوح قابل مشاهده است. در گیلان بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه مواصلاتی وجود دارد که بخش اعظمی از آنها در بحرانهای ناشی از برف با چالش های جدی مواجه می شوند. این درحالیست که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبارات استانی برای نوسازی این ناوگان اختصاص پیدا کرد اما تاکنون منابع مالی پیش بینی شده برای رفع فرسودگی این ناوگان به طور کامل اختصاص پیدا نکرده است. از این رو امکان خرابی و از کار افتادگی این دستگاهها در اجرای عملیات راهداری دور از انتظار نیست.

در همین رابطه امروز«فریبرز مرادی» مدیرکل راهداری گیلان با اشاره به اینکه ۳۵۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در قالب ۱۶۰ اکیپ و ۵۴۵ نفر از راهداران در جاده‌های استان فعال هستند، افزود: ۱۵ دستگاه انواع ماشین شامل انواع لودر و گریدر به سیستم راهداری استان اضافه شده است. اما این دستگاه‌ها در طول سال برای موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر اساس معیارهای فنی نیز باید نوسازی شوند. امسال از نظر نوسازی و میزان عمر ناوگان راهداری تغییری نداشتیم و تقریباً با همان امکانات سال گذشته به استقبال زمستان می‌رویم.

درعین حال امروز مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از شناسایی ۵۰ نقطه آسیب پذیر دربرف سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز مانیتورینگ ستاد مدیریت بحران استان فعال شده و کلیه‌ی محورهای استان را رصد می شود.

«امیر مرادی» به ایسنا گفت: از ۲۰ آذرماه برنامه ریزی های لازم جهت راهداری زمستانی و مقابله با بحران برف دراستان صورت گرفته است.همچنین اولین بروشور استان درحوزه برف رونمایی شده و در آن نقش دستگاه‌های مختلف مشخص و امکاناتی که دستگاه‌های ذیربط باید در زمان بحران داشته باشند بازبینی شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای خرید ماشین و بازسازی ناوگان نیز در نظر گرفته شده است افزود: امکانات راهداری فعلی پاسخگوی برف سنگین نیست، اما طبق قانون مدیریت بحران، تمامی دستگاه‌ها باید با برنامه ریزی وهماهنگی بین دستگاهی با فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران، بخش های نظامی و انتظامی و سازمان های مردم نهاد برای برف سال ۹۹ آماده باشند.همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز با  ۵۱۴ ماشین راهداری و سنگین در حوزه‌ی زیرساخت با ما همکاری می‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.