افتتاح سایت پرنده نگری در آستارا

0 475

سالانه به ‌طور میانگین ۲۰۰ هزار پرنده‌‌ی آبزی و کنارآبزی  مهاجر، تالاب‌های گیلان را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند که حدود ۲۰ گونه از آنها، نادر و کمیاب هستند.

تالاب بین‌المللی انزلی، پارک ملی بوجاق کیاشهر و تالاب امیرکلایه لاهیجان درمجموع با بیش از  ۲۴ هزارهکتار وسعت، از مهمترین زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده استان هستند که پرندگان مهاجر از ابتدای فصل مهاجرت از مهرماه تا پایان فروردین در آنها زمستان‌گذرانی می‌کنند.

درحال حاضر بسیاری از کشورها با برگزاری اکوتورهای پرنده‌ نگری درآمدهای بسیار خوبی را کسب و آن را صرف حفظ محیط‌ زیست پرندگان منطقه خود می‌کنند. توسعه‌ی پرنده‌ نگری و جذب گردشگران برای تماشای پرندگان چند سالی است توسط گروههای زیست محیطی استان به طور مستمر انجام می شود.

 

درهمین رابطه «مصطفی فلاح مجاور» رییس اداره حفاظت محیط زیست آستارا از افتتاح سایت پرنده نگری و مرکز آموزش بازدید پرندگان در این شهرستان خبر داد و گفت: افزایش مشارکت مردمی، هدف مهم توسعه‌ی پرنده نگری در آستارا است و ارتقای بحث آموزش موجب خواهد شد که مردم و جوامع محلی بیش از گذشته مدافع حفاظت از محیط زیست به ویژه پرندگان باشند.

وی افزود: تالاب های آستارا به خصوص تالاب استیل آستارا یکی از زیستگاه های ارزشمند پرندگان مهاجر است، به طوری که بیش از ۴۰۰۰ باکلان در طول سال در این تالاب جوجه  آوری می کنند.

گفتنی است  تالاب استیل آستارا از بزرگترین کلونی های زاد آوری پرندگان مهاجر در کشور محسوب می شود و سالانه بالغ بر ۶ هزار پرنده آبزی برای جوجه آوری به این تالاب مهاجرت می کنند.

گفتنی است پیشتر در ماه گذشته فستیوال پرنده نگری در مجاورت تالاب بین المللی انزلی با حضور مشاهیر پرنده نگری و جمعی از فعالان محیط زیست کشور در مرکز اکوتوریستی روستای جیرسر باقرخاله  خمام برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.