هشدار نسبت به انقراض قوم گیلک

0 1,322

بحرانی شدن کاهش رشد جمعیت و نرخ باروری در گیلان بار دیگر زنگ هشدار مسئولان وزارت بهداشت را برای این استان به صدا در آورده است . در سالهای اخیر گیلان رتبه اول کاهش موالید و نیز رتبه اول سالمندی در کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین آمارهای سازمان ثبت احوال گیلان، میانگین نرخ ولادت در کشور ۱۷ نوزاد در هر ۱۰۰۰ نفر است که  این نرخ در گیلان  ۹ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که این وضعیت  نامطلوب بوده و گیلان از نظر فرزند آوری آخرین استان کشور است.

همچنین  ۹.۳ درصد جمعیت استان گیلان را سالمندان تشکیل می‌دهند. از مجموع جمعیت استان گیلان ۲۳۵ هزار نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند. در حال حاضر نرخ رشد جمعیت  در گیلان ۱.۲ درصد و از پایین ترین نرخ رشد در کشور است.

در همین رابطه پروفسور« اسماعیل اکبری» مشاورعالی وزیر بهداشت از انقراض قوم گیلک تا ۳۰ آینده هشدار داد.

اکبری تاکید کرد: با ادامه‌ی روند فعلی نرخ ۲/ ۱ درصدی رشد جمعیت گیلان تا ۳۰ سال آینده قوم گیلک نداریم. اوضاع کلی کشور هم بهتر از این نیست. طبق الگو‌های جمعیتی امسال نرخ رشد جمعیت به یک می‌رسد و در حوالی سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت صفر خواهد شد و بعد از آن شاهد کاهش جمعیت کشورمان خواهیم بود.

مشاور عالی وززرات بهداشت افزود: نکته‌ی مثبت ماجرا این است که هنوز پنجره جمعیتی ایران باز است و تا بسته شدن آن یکی دو دهه‌ای فرصت داریم. فرصتی که اگر مغتنم شمرده و الگوی فرزندآوری را تغییر دهیم، ممکن است بتوانیم آینده جمعیتی‌مان را نجات دهیم. این سیاستی است که در ۶۰ درصد کشور‌های دنیا اجرایی می‌شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.