افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به شهریورماه موکول شد

0 412

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت که گفته شده بود در اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می‌رسد، به شهریور جاری موکول شد.

در حالی روند کند احداث کتابخانه‌ی مرکزی رشت به عمر ۱۷ ساله خود نزدیک می‌شود که پیش از این در زمستان گذشته اعلام شد؛ با تزریق ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار جدید ازسوی معاون رییس جمهور برای نصب تجهیزات لازم از جمله وسایل گرمایشی و سرمایشی، تامین تجهیزات اداری، محوطه سازی، در بهار ۱۴۰۰ قابل بهره برداری خواهد بود. بنا به آمارهای موجود پیش ازتزریق اعتبار جدید تاکنون ۲۱۰ میلیارد ریال در احداث این کتابخانه اعتبار هزینه شده بود.

امروز«پریسا کرمی» مدیرکل کتابخانه های عمومی از افتتاح و تجهیز بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور در شهریور ماه آینده خبر داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، در بازدید از استانداردهای کتابخانه ای مورد تأکید نهاد کتابخانه های عمومی، پیشرفت احداث این کتاخانه را ۹۰ اعلام کرد و افزود: تمام تلاش دست‌اندرکاران تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت باید رضایت مراجعین به کتابخانه و شهروندان چشم انتظار تکمیل بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور باشد.

کرمی، آغاز به کار کتابخانه مرکزی رشت را با حدود ۴۰۰ هزار جلد کتاب دانست و عنوان کرد: تکمیل سازه و تجهیز کتابخانه تا شهریورماه امسال به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی شهر رشت با اسکلت بتنی در شش طبقه با مساحت ۸۱۵۳ مترمربع احداث شده است، گفت: این کتابخانه دارای بخش های مختلفی چون سالن آمفی تئاتر، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان، سالن جلسات، گویا و بریل، کتب مرجع، امانت، کودک، سالمندان، نشریات، مطالعه پژوهشگران، اداری، مرمت و آماده سازی کتاب و کتابخانه، پایگاه های اطلاعاتی، سالن پذیرایی، گالری نمایش و نمازخانه است.

گفتنی است پیشتر اعلام شد سرانه فضای مطالعه به ازای هر۱۰۰ نفر شهروند رشتی، ۴۶ سانتی متر مربع است. همچنین زیربنای فضای مطالعه در استان ۲۷ هزار و ۲۶۸ مترمربع است. در حالیکه میانگین سرانه فضای مطالعه در کشور در هر ۱۰۰ نفر ۵.۲۵ (پنج وبیست وپنج صدم مترمربع) فضای زیربنا است، این میزان برای گیلان ۲.۱۶ (دو وشانزده صدم متر) مترمربع است. افتتاح کتابخانه مرکزی رشت این سرانه را تنها به ۲۴/۱ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر می‌رساند که با این حال کمبود سرانه فضای مطالعه رشت را جبران نمی‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.