تکمیل کتابخانه مرکزی رشت در بهار ۱۴۰۰

وعده بهره برداری از کتابخانه بزرگ گیلان به بهار موکول شد

0 444

احداث کتابخانه مرکزی رشت که حدود دو دهه به طول کشیده، به گفته مدیرکل راه وشهر سازی استان درصورت تخصیص اعتبارات، اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ به بهره ‌برداری می‌رسد. ماکان پدرام گفت: اگر اعتبارات لازم برای پروژه کتابخانه مرکزی رشت تخصیص یابد این پروژه تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده تحویل داده می‌شود.

۱۶ سال از شروع احداث کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور می‌گذرد. روند کند تکمیل این پروژه که تا سال گذشته تنها به ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود، بعد از بازدید معاون رییس جمهور و رییس بنیاد مسکن در پاییز گذشته، سرعت بیشتری به خود گرفت و اکنون به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

درحالیکه در احداث این مجموعه فرهنگی تاکنون بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه شده، این کتابخانه برای تکمیل به ۱۷۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد. به گفته‌‌ی پیمانکار و مشاور این پروژه، نصب تجهیزات لازم از جمله وسایل گرمایشی و سرمایشی، تامین تجهیزات اداری، محوطه سازی و بخش‌های دیگری از پروژه باقی مانده با تخصیص اعتبار، در بهار ۱۴۰۰ قابل بهره برداری خواهد بود.

درهمین رابطه « پریسا کرمی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز درجلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت از بهره برداری از این پروژه بزرگ فرهنگی با زیربنای ۸۰۰۰ متر در بهار سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی دراین جلسه گفت: یکی از مهمترین مشکلات شهرستان رشت در حوزه کتاب و کتابخوانی کمبود فضای مطالعه است. در حال حاضر فضای مطالعه به ازای هر۱۰۰ نفر شهروند رشتی، ۴۶ سانتی متر مربع است. همچنین زیربنای فضای مطالعه در استان ۲۷ هزار و ۲۶۸ مترمربع است. این درحالیست که باید به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲۵/۵ (پنج وبیست وپنج صدم مترمربع) فضای زیربنا داشته باشیم که این میزان برای گیلان ۱۶/۲ (دو وشانزده صدم متر) مترمربع است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به استاندارد کشوری ۷۰/۲ و همچنین بین المللی ۸ متر مربعی به ازای هر ۱۰۰ نفر، گفت: افتتاح کتابخانه مرکزی رشت این سرانه را تنها به ۲۴/۱ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر می‌رساند که کمبود سرانه فضای مطالعه رشت را جبران نمی‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین به ۵۳ بخش ویژه این کتابخانه استاندارد برای فعالیت‌های آموزشی، ترویجی، فرهنگی و اداری در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: برای هر متر مربع این کتابخانه برنامه ریزی منسجم و دقیقی پیش بینی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.