افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو در گیلان

0 348

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری چهار گیلانی در پی ابتلا به تب کریمه کنگو در سطح بیمارستان‌های استان خبر داد.

«آبتین حیدرزاده» با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده‌ی کنگو در گیلان افزود: علیرغم هشدارهای یک ماه پیش، شیوع این بیماری در بین دامداران، دامپروران و روستائیانی که در تماس مستقیم با دام ازجمله گوسفند و بز هستند، در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار تن از گیلانیان به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه‌ی کنگو در بیمارستان‌ها بستری هستند، افزود: گیلانیان باید مراقبت بیشتری نسبت به شیوه‌های انتقال این بیماری داشته باشند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه شمار مبتلایان به این بیماری در امسال نسبت به سال گذشته کمتر است، گفت: علاوه بر فصل تابستان، در ماه‌های ابتدایی پاییز نیز شرایط ابتلا به این بیماری وجود دارد و بسیار می‌تواند مخاطره ‌آمیز باشد. لذا روستاییان مراقبت و توجه‌ی جدی نسبت به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، داشته باشند و از تردد غیرضروری و حضور نابجا در محل استقرار دام زنده به جدیت بپرهیزند. دامداران نیز باید با هماهنگی با دامپزشکی نسبت به حمام ضد کنه اقدام کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه تب کریمه‌ی کنگو در دام‌ها علائم خاصی ندارد، بیان کرد: تب کریمه‌ی کنگو هرچند در دام‌ها کشندگی ایجاد نمی‌کند اما برای انسان می‌تواند کشندگی ایجاد کند.

گفتنی است تب کریمه‌ی کنگو بیماری مشترک دام و انسان است که از طریق تماس با گوشت ، خون ، ترشحات حیوان و گزش توسط کنه آلوده به ویروس به انسان منتقل می شود. سال گذشته ۲۳ نفرمشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه‌ی کنگو در گیلان شناسایی شدند که دانشگاه علوم پزشکی ابتلای ۱۴ نفر در مناطق مختلف گیلان به این بیماری را تأیید کرد. یک مورد مرگ پیرمرد ۷۰ساله رودسری و فروشنده دام دربیمارستان لنگرود نیز بر اثر این بیماری تایید شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.