افزایش مبتلایان به کرونا در روستاهای گیلان

0 500

در حالی که امروز اعلام شد شهر رشت از وضعیت قرمز کرونا تغییر وضعیت داده و در لیست شهرهای نارنجی قرارگرفته، اما درعین حال وزیر بهداشت خبر داد: پای کرونا اکنون به روستاها و ارتفاعات استانهای شمالی کشورباز شده است.

اعمال محدودیت‌های ترددی دردوهفته‌ی گذشته و تعطیلی اصناف نه تنها منجر به کاهش تعداد شهرهای قرمز درگیلان نشد بلکه شهرهای رودسر وانزلی نیز به شهرهای قرمز کشور در وضعیت کرونا افزوده شدند. همچنین شهرهای لاهیجان، آستانه‌ی اشرفیه و رضوانشهر نیزاز وضعیت زرد به نارنجی تبدیل شدند.

اشاره‌ی وزیر بهداشت به افزایش مبتلایان به کرونا در روستاهای شمالی در حالی مطرح شده که پیش از این «ارسلان سالاری» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته بود: بار این بیماری در روستاهای گیلان کمتر است، زیرا روستاییان مراجعه کمتری به شهر دارند. اما تراکم جمعیتی و نزدیکی شهرها و روستاهای گیلان به یکدیگر و حضور پرتعداد گردشگران در مناطق روستایی استان خلاف گفته‌های پیشین سالاری درباره‌ی کمتر بودن میزان مبتلایان روستایی را ثابت کرد.

درهمین رابطه امروز«سیما لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به گیلان با بیان اینکه قرار بود با اجرای طرح شهید سلیمانی آمار بستری‌ها ۳۰ درصد کاهش یابد، افزود: در حال نزدیک شدن به این رقم هستیم، اما روند استان‌های شمالی متفاوت بوده یعنی زمانی که ما در کل کشور افزایش بیماری را داشتیم در استان‌های شمالی شیوع بیماری کمتربوده و اکنون برعکس است لذا در این استان ممکن است اندکی دیرتر به آن هدف برسیم.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری خانه به خانه شهید سلیمانی و ضرورت همکاری مردم در اجرای آن گفت: در استان‌های شمالی در ارتباط با شیوع کرونا نگرانی وجود دارد. از این رو اجرای درست طرح شهید سلیمانی می‌تواند از روند افزایش بیماری جلوگیری کند.

تلاشهای خبرنگار مرور برای تماس با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص دریافت اسامی روستاهای استان که با افزایش شمار مبتلایان به کرونا مواجه شده اند بی نتیجه باقی ماند.

گفتنی است طبق آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان ، بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر از این جمعیت غربالگری شده‌اند که یک هزار و ۲۰۰ نفر در این طرح مشکوک و ۶۲ درصد آن‌ها ویزیت شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.