امنیت شغلی و تامین معیشت معضل کارگران گیلانی

0 390

بیش از ۴۰۰ هزار کارگر گیلانی با معضل نبود امنیت شغلی وعدم تامین معیشت مواجه هستند.«حسن ایزدی» دبیر اجرایی خانه‌ی کارگر گیلان در دیدار با فرماندار رشت با اشاره به وضعیت معیشتی نابه‌ سامان کارگران و تفاوت حداقل دستمزد با خط فقر اعلام شده گفت: متاسفانه کارگران از نظر معیشت و امنیت شغلی در شرایط نابه‌سامانی به سر می‌برند.

دبیر اجرایی خانه‌ی کارگر گیلان از نماینده عالی دولت خواست با مشورت و کمک از سوی نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی برای برون رفت از این دو معضل بزرگ تدابیر لازم بیاندیشند.

دراین نشست «ابراهیم یوسف زاده» رئیس کانون بازنشستگان شهرستان رشت نیز ضمن انتقاد شدید ازمیزان مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به بازنشستگان کشوری و لشکری خواستار اجرایی شدن همسان‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی شد که از سال ۸۸ مصوب شده است.

وی افزود: دریک کشور اسلامی که در آن عدل امام علی(ع) الگوی عدالت برای مسئولان امر است این یک تضاد و تناقض بزرگ است که میزان حقوق  بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به لشگری و کشوری‌ها تا این اندازه ناچیز باشد.

وی افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری را نسبت به هزینه‌های معیشت و هزینه‌های درمان آنها بسیار ناچیز عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مقایسه با خط فقر و هزینه‌های زندگی آنها بسیار ناچیز است.

«غلامرضا خوالگر» رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان نیز اشاره به اینکه مشکلات عنوان شده بیشتر جنبه‌ی کشوری دارد و حل آنها به تنهایی مربوط به مدیریت استانی نیست، گفت: ریشه مشکلات عنوان شده بیشتر ریشه در قوانین کشوری دارد و برای حل این معضلات علاوه بر مدیریت استانی به طریق اولی باید از مرکز کشور برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

گفتنی است بسیاری از کارگران گیلانی در بحران کرونا ویروس در استان به دلیل توقف فعالیت  برخی از کارگاهها و شرکتهای تولیدی در بیکاری به سر بردند. تعدادی ازاین کارگران با وجود تعهد کارفرمایان مبنی بر بازگشت به کار از شروع فعالیت دوباره در کارگاههای تولیدی باز ماندند. براساس آخرین آمارهای اداره‌ی کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیش از ۲۱ هزار نفراز کارگران استان توانستند در سامانه‌ی حمایتی بیمه بیکاری ثبت نام کنند و مشمول دریافت این کمک ها باشند. برطبق آخرین آمارهای سازمان تامین اجتماعی ، گیلان بیش از ۴۲۳ هزار کارگر بیمه شده‌ی اصلی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.