انبوه، روستایی آرمیده بر دامنه‌ی البرز شمالی

دوازدهمین هفته فیلم و عکس رودبار آغاز شد؛

0 1,078

ابوذر حمیدی جیرنده- عکاس/

دبیر بخش عکس و مستند: الوند رضازاده

انبوه روستایی در مرکز بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار گیلان است. این روستا بر روی دامنه کوههای البرز شمالی و در فاصله ۳۶ کیلومتری شهر جیرنده بنا شده است.

این روستا تاریخی و جذاب، میراث دار نیاکان و گذشتگان خود هستند که با وجود عصر ارتباطات و دگرگونی فرهنگی اقصی نقاط جهان، در این روستا آداب و سنن چندین قرن گذشته جاری است و نمونه بارز سنت‌های آیینی و مذهبی این روستا می‌توان به جشن‌های عیدی بران، عروسی این روستا پرداخت که برگزاری جشن عروسی ماحصل کمک و همکاری اهالی صورت می‌پذیرد به گونه ای که مردان اقوام صاحب عروسی روزهای قبل از برگزاری برای پخت و پز مراسم عروسی برای تهیه هیزم کمک می‌کنند و زنان اقوام برای پخت و پز و پذیرایی را به عهده می‌گیرند و در روز عروسی عروس را سوار بر اسب می‌کنند و تا در خانه داماد همراهی می‌کنند .

این همراهی با جشن و شادی همراه هست و از دیگر مرسومات به جا مانده که این سالها تبدیل به جذابیت جهانی شده برگزاری جشنواره انارچین(برداشت انار) است که برای تعیین روز برداشت محصول انار اواسط مهرماه هر سال با حضور باغداران ریش سفیدان و شورای اسلامی روستا طی نشستی روزی را برای برداشت محصول انار تعیین می‌کنند و لازم به ذکر هست که تا روز موعود هیچ کس حق برداشت محصول خود را ندارد تا روز تعیین شده همه باغداران اهالی و گردشگران از اقصی نقاط کشور به باغات انار می‌روند و انار برداشت می‌کنند.

از زیبایی های این مراسم پوشش لباسهای محلی این روستا است که تمامی بانوان این روستا برای حفظ آداب و سنن خود هنوز از پوشش لباسهای محلی استفاده می‌کنند و حتی اهالی که ساکن شهرهای اطراف هستند به محض ورود به روستا با لباسهای محلی در میان مردم روستا حاضر می‌شوند. از مرسومات آیینی مذهبی این روستا نیز می‌توان به برگزاری الم واچینی اشاره کرد که هر ساله در اواسط مردادماه در امامزاده ابوالحسن در ییلاق نیاوک انبوه برگزار می‌شود و مراسم دعای جوشن خوانی در روستا که این مراسم نیز در سومین روز شهادت امام حسین(ع) در روستا انجام می‌شود که عزاداران حسینی به تبرک دعا جوشن کبیر در تمامی کوچه ها این دعا را بصورت جمعی می‌خوانند. از رسوم دیگر دیگر این روستا که در اوخر هر سال با توجه به نزدیک شدن فصل بهار و آغاز سال نو مانند تمامی بانوان کشور بانوان روستای انبوه شروع با خانه تکانی می‌کنند و این بانوان برای نو کردن خانه از خاک سفید که در نزدیکی روستا هست برداشت و به روستا حمل می‌کنند و با آب مخلوط می‌کنند و برای سفید کردن دیوارهای خانه های گلی استفاده می‌کنند و این مراسم‌ هر ساله در اواخر اسفند ماه انجام می‌شود و با نو و تمیز کردن منازل به استقبال سال نو می‌روند.

انبوه با حدود ۲۵۰ خانوار و جمعیت حدود ۱۰۰۰ نفر یکی از روستاهای کاملا تولید و عرضه کننده  محصولات لبنی و کشاورزی در گیلان محسوب می‌شود و این روستا بیش از ۳۰ گونه محصول گیاهی و دامی هر ساله به شهرهای اطراف عرضه می‌کند از عمده ترین محصولات این روستا می‌توان انار، گردو،فندق،زغال اخته، زردالو و انواع میوه های سردرختی و لبنی مانند گوشت و پشم ، ماست و پنیر و‌ دوغ،کره و ….. نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.