انتخاب گزینه‌ی آرامش به جای اضطراب در کنکور

رقابت 37 هزار داوطلب کنکور کارشناسی در گیلان

0 588

داوطلبان عزیز دو عدد مداد مشکی نرم، پاکن، مدادتراش و کارت ورود به جلسه همراه داشته باشید…

توصیه‌ای نوستالژیک و البته برای برخی‌ها کمی کسل کننده…

اما شاید بهتر باشد علاوه بر این توصیه‌های مسولان برگزاری کنکور که طی ده‌های اخیر همیشه تکرار شده، امسال در ادامه گفته شود: داوطلبان عزیز مواد ضدعفونی، دستکش‌ها و ماسک خود را فراموش نکنید…

و بالاخره، داوطلبان عزیز شروع کنید…

پایان مناقشه‌ی کنکور

حالا دیگر مناقشه بر سر اینکه کنکور امسال برگزار بشود یا نشود تمام شده است. موافقان و مخالفان برگزاری یا عدم برگزاری کنکور امسال، بالاخره درست یا غلط به اجماع رسیده‌اند که کنکور برگزار شود. دکتر«منصورغلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در جلسه‌ی ملی مقابله با کرونا گفته است که هیچ مشکلی در برگزاری کنکور‌ها وجود ندارد.

طی چهار روز آینده کنکور کارشناسی سال ۱۳۹۹ در سراسر ایران برگزار خواهد شد. مسولان گفته‌اند که جای نگرانی نیست. آن‌ها قول داده‌اند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، از کنکوری‌ها در برابر کرونا محافظت کنند.

کرونا؛ ویروسی که در ماه‌های اخیر همه‌ی امورات زندگی، کار و فعالیت را در کل دنیا تحت تاثیر قرار داده است و همچنان نگرانی و دلواپسی به همراه دارد. اما فردا قرار است ۳۷ هزار داوطلب کنکور کارشناسی در استان گیلان با هم به رقابت بپردازند. داوطلبانی که دروس مربوطه را خوانده یا نخوانده ممکن است دچار استرس باشند.

از یک طرف دلشوره ناشی از آزمون که بطور طبیعی در همه‌ی آزمون‌ها افراد تجربه می‌کنند و از طرف دیگر شک و شبهه بابت رعایت درست نکات بهداشتی و برگزاری اصولی آزمون در چنین شرایط پر مخاطره‌ای باعث می‌شود که هم کنکوری‌ها و هم خانواده هایشان ناخودآگاه دچار اضطراب مضاعفی شوند.

بیشتر ما امتحان کنکور را تجربه کرده ایم. معمولا تعدادی از افراد بی خیال، برخی مشوش و نگران، تعدادی دیگر راسخ و امیدوار و گروهی هم به انتظار شانس، سر جلسه‌ی امتحان کنکور حاضر می‌شوند. امسال اما این امتحان با همه‌ی سال‌های قبل فرق می‌کند. در ماه‌های اخیر اینقدر همه‌ی ما تحت شعاع تلفات ناشی از کرونا و سایه شوم این ویروس بر تمام ابعاد زندگی بوده ایم که ترس و دلهره جدیدی را تجربه می‌کنیم. اما با تمام این‌ها بهتر است به جای ترس و نگرانی نکات بهداشتی لازم را در حد امکان رعایت کنیم.

داوطلبان مبتلا به کرونا

اما داوطلبانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده و یا دوران قرنطینه را سپری می‌کنند چگونه باید امتحان کنکور دهند؟ در همین راستا به گفته فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش به منظور ارایه خدمات به آن دسته از داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ که دچار بیماری کرونا شده‌اند (اعم از بیمارانی که در بیمارستان بستری و یا در منزل قرنطینه هستند) امسال تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است.

وی می‌گوید: سازمان سنجش با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای داوطلبانی که فرم خوداظهاری مبنی بر داشتن بیماری کرونا را تکمیل کرده‌اند و تست آن‌ها مثبت بوده است بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مکانی جداگانه در نظر می‌گیرد و آزمون آن‌ها در یکی از بیمارستان‌های تعیین شده صرفاً در شهرهای محل آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا برگزار خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: علاوه بر داوطلبانی که علائم بیماری آن‌ها از تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ به صورت قطعی تأیید شده، همه‌ی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ لازم است از روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۹۹ به سامانه‌ی خوداظهاری بیماری کرونا به آدرس https://salamat.gov.ir مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری، اقدام کنند. اطلاعات این فرم در وزارت بهداشت محفوظ است. تکمیل این فرم به منزله‌ی تأیید سلامت داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ است.

دکتر ارسلان دمیرچی، نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در برگزاری کنکور سراسری در استان گیلان نیز می‌گوید: اقدامات لازم در زمینه بهداشتی در حوزه‌های امتحانی پیش بینی و اجرایی شده و در راستای ایجاد فضای آرامش بخش و رعایت دستور العمل‌های بهداشتی این آزمون در فضایی با ارتفاع ۶ متری برگزار می‌شود، تا رقابت حدود ۳۷ هزار داوطلب در ۱۱ حوزه امتحانی در آزمون کنکور سراسری امسال در استان گیلان به خوبی برگزار شود.

به نقل از خبرگزاری مهر، دمیرچی با تأکید بر رعایت تمام نکات بهداشتی مصوب و پیش بینی‌های لازم برای انجام عملیات ضدعفونی در حوزه‌های امتحانی استان گیلان می‌افزاید: با توجه به قرمز بودن وضعیت شش شهر آستارا، تالش، لنگرود، رودسر، لاهیجان و رشت، دستور العمل‌های بهداشتی با شدت و دقت بیشتری در این شهرها رعایت خواهد شد و داوطلبان نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

انتخاب گزینه آرامش به جای اضطراب

و اما در آخرین روز قبل از برگزاری کنکور و در ساعات پایانی چکار باید کرد؟ کنکوری‌ها چطور باید به خود مسلط باشند و با آرامش آنچه را که یاد گرفته و به ذهن سپرده‌اند به روی کاغذ آورند تا نتیجه مطلوبی برایشان حاصل شود؟ آیا با وسواس، نگرانی و دلهره کارها بهتر پیش خواهند رفت؟ قطعا خیر.

دکتر محسن مشکبید حقیقی، روانشناس در پاسخ به این سوال «مرور» می‌گوید: سال‌ها تجربه در کنار داوطلبان کنکور به من آموخته است که اگر به آن‌ها بیاموزم که چگونه افکار خود را کنترل کنند آن‌ها در کنترل نسبی هیجانات ناخوشایندی مثل اضطراب، درماندگی و ناامیدی، موفق‌تر عمل می‌کنند و موفق می‌شوند به بهترین شکل، دانش و تجربه خود را برای پاسخگویی سوالات به کار ببندند.

وی ادامه می‌دهد: اصول تعهدنامه‌ای را برای این منظور تنظیم کرده‌ام که یک قرارداد برای کنترل مناسب‌تر افکار در جلسه‌ی آزمون است و امیدوارم دختران و پسران سرزمینم، ایران، برای تحقق آرزوهایشان، به اصول آن پایبند باشند.

وی با برشمردن پنج اصل که تأکید دارد کنکوری‌ها به آن توجه کنند می‌افزاید: اصل اول «کنترل مغایرت تصور با تجربه» است. بدین صورت که من متعهد می‌شوم بدون هیچ معیار و ملاک خاصی وارد جلسه‌ی  آزمون شوم. من آگاهم که تا کنون اطلاعات جهان بیرون و کارکرد تحصیلی‌ام در خصوص تراز، درصد، تعداد مطلوب پاسخ‌ها و …، سبب ایجاد تصوراتی در من شده است و اگر این تصورات، با تجربه‌ام در آزمون مغایرت پیدا کند، سبب نگرانی و دستپاچگی من می‌شود. پس من می‌پذیرم که هر نوع پیش فرض در این زمینه تخیلی و غیر منطقی است و متعهد می‌شوم با حذف آن‌ها در ذهن، از استرس احتمالی خود بکاهم.

وی ادامه می‌دهد: اصل دوم «ممنوعیت ارزشیابی» است. از آنجایی که هر نوع ارزشیابی یا قضاوت به شدت وابسته به داشتن اطلاعات جامع، گسترده و دقیق در باره سایر داوطلبان است من متعهد می‌شوم قبل و حین و بعد از آزمون به ارزشیابی در باره جایگاه احتمالی خود نپردازم.

مدیر مرکز مشاوره احیا «اصل بهترین عملکرد» را به عنوان اصل سوم برمی شمرد و اضافه می‌کند: من متعهد می‌شوم بهترین عملکرد روز آزمون را از خود به نمایش بگذارم و این به معنی بهترین عملکرد سوابق همیشگی من نیست. من آن روز از تعداد پاسخ‌های دیگران آگاه نیستم، پس نمی‌توانم بهترین عملکرد روز را تشخیص دهم. بهترین عملکرد یعنی سوالات را به دقت بخوانم، بدون توجه به تعداد پاسخ‌های خود، آن‌ها را به درستی در پاسخنامه ثبت کنم و تا آخرین لحظه این کار را ادامه دهم.

اصل چهارم به نظر این استاد دانشگاه «اصل تحمل ناکامی» است. دکتر مشکبیدحقیقی می‌گوید: من ممکن است بتوانم درجه دشواری سوالات را تشخیص دهم، یعنی بفهمم که سوالات برایم آسان است یا دشوار، اما نمی‌توانم بفهمم که اوضاع خوب است یا بد. من متعهد می‌شوم در جلسه‌ی آزمون هیچ فرضیه‌ای را در باره جایگاهم در میان سایر داوطلبان، طراحی نکنم.

و اصل پنجم اینکه « به خودم اعتماد داشته باشم». من متعهد می‌شوم به خودم با تمام قدرت‌ها و ضعف هایم احترام بگذارم و اعتماد کنم. من مجبورم به خودم اعتماد کنم، چون روز آزمون بغیر از خدا و من، کس دیگری قادر به مراقبت یا حمایت درسی، از من نیست. پس برای اینکه به خودم اعتماد کنم باید به خودم احترام بگذارم و کوچکترین مهارت و دانش و تجربه خودم را با ارزش بدانم.

وی در پایان با تأکید مجدد از همه‌ی داوطلبان که برای شرکت در آزمون کنکور زحمت زیادی کشیدند می‌خواهد با حفظ آرامش کامل و با تعمق در اصول پنچ گانه فوق سعی کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین عملکرد را در امتحان داشته باشند تا انشالله شاهد کارکرد بهتری از زحمات خود باشند.

آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای چهارشنبه ۲۹ مرداد، پنجشنبه ۳۰ مرداد، جمعه ۳۱ مرداد و شنبه اول شهریور ماه سال ۱۳۹۹ در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است بر اساس آمار تعداد یک میلیون و ۵۲ هزار و ۵۳۰ داوطلب نسبت به ثبت نام اقدام کرده‌‌اند. از این تعداد، ۲۲۹ هزار و ۶۸۵ نفر نیز علاقمندی خود را برای شرکت در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان اعلام کرده‌اند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.