باد گرم و آتش سوزی در کمین جنگلهای گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان هشدار داد؛

0 176

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به تقویت وزش باد گرم در استان، درخصوص بروز آتش سوزی های جنگلی گسترده و آسیب به درختان شکسته هشدار داد.

 هشدارهواشناسی مبنی بر احتمال وقوع آتش سوزهای گسترده در جنگلهای هیرکانی استان در حالیست که امسال طی  ۸۶ فقره حریق بالغ‌ بر ۳۰۹ هزار هکتار از اراضی جنگلی گیلان دچار آتش سوزی شدند.

«محمد دادرس» به ایسنا گفت: نقشه های هواشناسی نشان دهنده استقرار جریانات جنوبی تا سه شنبه در منطقه بوده و وزش باد گرم از ظهر فردا در استان تقویت می شود. به تناوب وزش باد جنوبی شدید به ویژه در ارتفاعات و دامنه ها و روند افزایش نسبی دما پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به احتمال آسیب دیدن سازه های سست و شکستن درختان و گسترش آتش سوزی در جنگل ها تا اواخر وقت سه شنبه، ادامه داد: به تدریج ازعصر و شب سه شنبه با شمالی شدن جریانات و نفوذ هوای سرد و بارشی، افزایش ابر و روند کاهش دما و بارندگی و وزش باد و بارش برف در ارتفاعات و دامنه ها تا پایان هفته پیش بینی می شود.

وی با بیان  اینکه از چهارشنبه بعدازظهر با توجه به افت محسوس دما در نواحی مستعد جلگه ای مخلوط برف و باران یا بارش برف دور از انتظار نیست، گفت: از روز جمعه شاهد تضعیف تدریجی ناپایداری و روند کاهش ابر و یخبندان خواهیم بود.

لازم به ذکر است: هفته گذشته«سرخوش کرم زاده» سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان خبرداد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۶ فقره حریق در سطح جنگل‌های استان گیلان به وقوع پیوسته و بالغ‌بر ۳۰۹ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان طی این مدت طعمه حریق شده است.

بنا بر آمارهای موجود، در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲۰ فقره به میزان ۲۰۹ هزار هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شده که نشان دهنده  افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.