بحران کم آبی در انتظار بخش کشاورزی آستارا

0 390

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا گفت: با توجه به کاهش بارش باران، پیش بینی می‌شود در سال آینده با چالش کم آبی بخصوص در حوزه کشاورزی مواجه شویم و بر همین اساس لایروبی انهار، آب بندان‌ها و رودخانه‌ها باید مد نظر قرار گیرد.

معاون فرماندار آستارا ادامه داد: لایروبی آب بندان استیل ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه نیاز دارد و اگر این امر تحقق یابد، ظرفیت آب بندان‌ها به چهار و نیم میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت. در همین زمینه ۴۳ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی سردهنه‌ها، لایروبی انهار و تقویت آب اراضی کشاورزی اختصاص یافته است و دستگاه‌های متولی و کشاورزان در عملیات لایروبی با اداره منابع آب همکاری کنند.

به گزارش ایرنا؛ کامبیز لقمانی مقدم بیان کرد: ۱۱ پهنه آب بندان به وسعت ۲۶۲ هکتار و به ظرفیت سه میلیون متر مکعب و هفت رشته رودخانه به طول ۹۴ کیلومتر از منابع آب این شهرستان است.

او گفت: در سال گذشته ۲۸ کیلومتر از انهار کشاورزی آستارا لایروبی و باعث افزایش کمی و کیفی آب شد و در صورت لایروبی بهینه و به موقع، در سال آینده با کمبود آب کشاورزی مواجه نخواهیم شد.

محمد عباس نیا سرپرست اداره منابع آب آستارا هم در این جلسه گفت: چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای بهسازی سردهنه‌های آب لوندویل و عنبران و لایروبی ۱۰ کیلومتر از انهار کشاورزی هزینه خواهد شد.

سرپرست جهاد کشاورزی آستارا نیز بیان کرد: ۲۶ درصد از سه هزار و ۲۰۰ هکتار شالیزار، شخم زمستانه شده و آمادگی خاک برای دریافت نزولات آسمانی، امکان نشاء بموقع، حاصلخیزی، صرفه جویی در مصرف آب و کاهش آفات از مزایای شخم زمستانه است.

ساسان کارجویان ادامه داد: اراضی حدفاصل روستاهای ویرمونی و عباس آباد، روستای خسرومحله، سیرالیوه، باباحسن و بخشی از شهر لوندویل در کل به میزان ۱۸۴ هکتار با تنش آب مواجه هستند.

آستارا هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و ۶ هزار بهره بردار دارد و بیشتر کشاورزان آن شالیکار هستند؛ کشت برنج از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و به طور متوسط از سه هزار و ۲۰۰ هکتار شالیزار، حدود ۱۵ هزار تن شلتوک برداشت و بیش از هشت هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.