افزایش تخریب پناهگاه حیات‌وحش لوندویل

0 356

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از افزایش جرایم زیست محیطی و هجمه افراد سودجو برای تخریب پناهگاه حیات‌وحش لوندویل آستارا خبر داد.
«ساسان اکبری‌پور» گفت: مقابله جدی با تخریب کنندگان لوندویل در دستور کار قرار گرفته است. از اینرو اجرای گشت‌های مشترک یگان حفاظت محیط زیست گیلان و نیروی انتظامی در پناهگاه حیات‌وحش لوندویل افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: هرگونه اقدام مخرب برخی افراد در پناهگاه‌ حیات وحش لوندویل آستارا و مبادرت آنان جهت تخریب و سوء‌استفاده از محیط‌ زیست آن به شدت توسط عوامل این یگان و محیط‌ بانان تحت امر رصد می‌شود. تا کنون نیز چهار دستگاه تراکتور و دو دستگاه کامیون خاور در حین ارتکاب جرم توقیف و پرونده این افراد جهت برخورد لازم قضایی و گذراندن سایر مراحل قانونی به دادگستری شهرستان آستارا تحویل شده است.

پناهگاه حیات وحش لوندویل به وسعت هزار و ۷۴ هکتار در مجاورت شهرستان آستارا و دریای خزر قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۵۲ جزو مناطق حفاظت شده اعلام شد و در سال ۱۳۵۴ به عنوان مجموعه زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

قرار گرفتن پناهگاه حیات وحش آستارا درمسیر کریدور مهاجرت پرندگان از سیبری به تالاب‌های استان گیلان از ویژگی‌های منحصربه فرد این منطقه است. پناهگاه حیات وحش لوندویل به همراه تالاب استیل جزء نخستین مناطقی هستند که پرندگان مهاجر برای استراحت در آن فرود می‌آیند.
این پناهگاه شامل زیستگاه های متنوع آبی و خشکی برای جانوران است و تاکنون بیش از ۱۲۵ گونه جانوری در منطقه شناسایی شده است که مهمترین آنها از مرال ، روباه معمولی، گراز، سمورآبی، سیاه کاکل، پری شاه رخ و درن فک، قوی فریاد کش، انواع اردک، حواصیل، گیلانشاه خالدار و درنا هستند.
وجود مستثنیات و تغییر کاربری اراضی، تعارضات به اراضی حاشیه تالاب، جاده کشی ، چرای دام، شکار و صید غیر مجاز، تاسیسات جهانگردی، برداشت صدف و زباله از مهمترین عوامل تهدید کننده این پناهگاه هستند که در این میان آسیب رسانی تخلیه و دفن غیر بهداشتی زباله بسیار جدی است که رفع آن باید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.