بی‌توجهی به نقش زنان گیلانی در دیوار نگاره شهری رشت

اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان پاسخگوست؟

0 566

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به تازگی دیوارنگاره‌ یادمان ۴۰ سالگی دفاع مقدس را در سطح شهر طراحی کرده که جایگاه کمرنگی برای زنان گیلانی در آن متصور شده است. در این نقاشی دیواری، که در چهار راه استانداری سابق نقس بسته، فارغ از نوع و کیفیت نازل اثر پرداخته شده، تنها نقشی که برای زنان گیلانی در نظر گرفته شده، نقش همسر در خانواده است. به نوعی که گویی زنان گیلانی در جبهه‌های جنگ حضوری نداشته‌اند.

این در حالیست که بانوان گیلانی همواره نقش آفرینی برجسته‌ای درعرصه های مختلف اجتماعی و سلامت و جنگ از خود نشان داده اند. طی هشت سال دفاع مقدس ۳۶ زن شهیده و حدود ۶۶ زن جانباز و سه آزاده زن، حاصل حضور زنان در جبهه‌ها بوده است. علاوه بر این در سالجاری  ۷  زن شهیده پرستار و پزشک درعرصه سلامت استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا،  جان باخته‌اند. فعالیت دهها بانوی کارآفرین و نقش آفرینی بانوان هنرمند تئاتر و سینما و حضور قدرتمندانه‌ی آنان در ورزش های قهرمانی، تنها گوشه‌ای از حضور فعالانه و تاثیرگذار بانوان گیلانی در کنار مردان بوده و حذف و نادیده انگاشتن آنها در این نگاره، نوعی بی‌سلیقگی و ناشی از تبعیض جنسی نسبت به زنان بوده است.

نکته قابل توجه دراین یادمان، انجام آن در محل سکونت شخص اول اجرایی استان بعنوان نماینده عالی دولت تدبیر و امید است که پیش از این با شعار عدم دیوارکشی بین زن و مرد بر سر کار آمده است. موضوعی که جای بحث و تامل از سوی دست اندرکاران فرهنگ و ارشاد استان که زیرمجموعه همین دولت است، را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.