بی توجهی به مطالعات خاک در زیر گذر رشتیان

ماراتن تصادفات در زیرگذر رشتیان به پایان می‌رسد؟

0 1,042

پل زیر گذر رشتیان در حالی بار دیگر حادثه ساز شد که پیشتر نیز این زیر گذر چه در زمان احداث و چه بعد از افتتاح همواره  یکی از حادثه خیزترین معابر شهر رشت بوده است. وقوع تصادفات پی در پی  در زیرگذر رشتیان  این بار نیز ایمن نبودن این تقاطع را مورد توجه قرار داده است.

زیرگذر رشتیان یا شهید رجایی رشت یکی از پروژه های عمرانی شهرداری رشت است که عملیات اجرایی آن از خرداد ماه سال ۹۳ آغاز شد و بعد از دو سال در آذر۹۵  با صرف اعتباری در حدود ۷ میلیارد تومان مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

سرهنگ رمضانی: زیر گذر رشتیان یکی از حادثه خیز ترین خیابانهای رشت است و از ابتدای سال جاری تا کنون ۸ مورد تصادف و واژگونی ماشین و مجروحیت راننده در آن شاهد بودیم . برخی از این تصادفات به دلیل چاله و حفره و موارد دیگر به دلیل عدم مهارت رانندگی و تعادل در کنترل وسیله نقلیه و سرعت غیر مجاز اتفاق افتاده است.

از جمله چالش هایی که زیرگذر رشتیان از زمان ساخت تا بهره برداری با آن مواجه بوده و به گفته کارشناسان شهرسازی ناشی ازعدم مطالعه و کارشناسی دقیق بوده  ایجاد چاله و فرو نشست زمین به دلیل وجود چشمه های آب در سطح این زیرگذر بوده است. عاملی که بارها موجب بروز تصادفات و واژگونی خودروها در این معبرشهری شده است. موضوعی که «سرهنگ فرشید رمضانی» فرمانده راهور شهرستان رشت نیز به آن صحه گذاشته ومی گوید: علت بیشتر تصادفات در زیر گذر رشتیان چاله‌ها وعدم روشنایی لازم بوده است. تصادف اخیر نیز پس از بررسی کارشناسان راهور مشخص شد که سرعت زیاد راننده علت حادثه بوده نه چاله و حفره اما این زیرگذر دارای قوس و پیچی است که رانندگان به سرعت وارد آن می شود و اغلب تصادفات هم در شب اتفاق افتاده است. اما از روز گذشته عوامل شهرداری اقدام به روشنایی زیرگذر کرده اند.

وجود چاله و حفره را به شهرداری اعلام کرده بودیم

سرهنگ رمضانی، بی توجهی به مطالعات خاک در زیر گذر رشتیان

سرهنگ رمضانی در ادامه می گوید: زیر گذر رشتیان یکی از حادثه خیز ترین خیابانهای رشت است و از ابتدای سال جاری تا کنون ۸ مورد تصادف و واژگونی ماشین و مجروحیت راننده در آن شاهد بودیم . برخی از این تصادفات به دلیل چاله و حفره و موارد دیگر به دلیل عدم مهارت رانندگی و تعادل در کنترل وسیله نقلیه و سرعت غیر مجاز اتفاق افتاده است. در این مورد خاص  نیز وجود چاله و حفره را در سه ماه گذشته بارها به شهرداری  اعلام کردیم تا سریعا نسبت به ترمیم حفره ایجاد شده و نشت آب چشمه در آن اقدام کند، اما شهرداری فقط با  نصب پمپ آب و دستگاه مکش اقدام به پمپاژ آب  می کرد. البته پیشتر شهرداری منطقه به دنبال مجوز و تامین اعتبار ترمیم این چاله ها بود که  اکنون با بروز تصادف این کار انجام شده است.

فرمانده پلیس راهور رشت با اشاره به کلانشهر شدن رشت و تراکم جمعیتی در این شهر ادامه می دهد: جمعیت بسیار زیادی روزانه در رشت تردد می کنند که با توجه به این موضوع ، رشت نیازمند نصب و راه اندازی دوربین های کنترل سرعت  در معابر شهری و زیر گذر و پلهاست. سرعت خودروها در معابر شهری ۶۰ کیلومتر و در پلها و زیر گذرها ۴۰ کیلومتر و میادین ۲۰ تا ۳۰  کیلومتر است که دریک معبر سالم سواره و پیاده رو این موارد باید مورد نظر قرار بگیرد. لازمه این کار فرهنگ سازی به شهروندان و ایمن سازی معابر از سوی شهرداری است.

وی اضافه می کند: مساله ای که اکنون باید به طور موقت در ایمن سازی زیر گذررشتیان مورد توجه شهرداری قرار بگیرد، نصب گارد ریل و گل میخ و ترمیم سرعتکاه در ورودی زیر گذر است. هر چند که برای زیر گذر رشتیان چندان موافق نصب سرعتکاه نیستیم و متاسفانه سرعتکاه قبلی فاقد استاندارد لازم بود.

 

حسن هادی زاده: علت تصادف زیر گذررشتیان سرعت غیر مجاز و تخلف راننده بوده است. در حالیکه در ورودی زیر گذر سرعت مجاز ۴۰ کیلومتر درج شده، اما رانندگان این زیر گذر را با پیست سرعت اشتباه می گیرند.

رمضانی تاکید می کند: کار اساسی دراین نقطه نصب  دوربین کنترل سرعت  است. درهمه شهرهای بزرگ و در داخل تونلها و زیر گذرها سرعت خودروها با دوربین کنترل می شود و برای این منظور لازم است شهرداری سامانه هوشمند سازی معابر رشت را هر چه زودتر با اتمام عملیات فیبر نوری راه اندازی کند. در اجرای سامانه هوشمند سازی معابر رشت  در شورای عالی ترافیک رشت مقرر شده ۳۲ دوربین  نصب شود که ۱۱ مورد آن کنترل سرعت و بقیه تخلفات را رصد می کنند. متاسفانه ۵ پل باستانی شعار ، یخسازی ، گاز، انتظام ، جانبازان و رشتیان فاقد این موارد هستند.

 سرعت غیر مجاز راننده عامل وقوع تصادف

در حالی فرمانده پلیس راهور رشت وجود حفره و چاله را عامل بروز تصادف زیر گذر رشتیان می داند اما «حسن هادی زاده » مدیر مطالعات ترافیک شهرداری رشت علت حادثه زیر گذررشتیان  را سرعت غیر مجاز و تخلف راننده عنوان می کند و معتقد است سرعت غیر مجاز راننده عامل تصادف بوده است. در حالیکه در ورودی زیر گذر سرعت مجاز ۴۰ کیلومتر درج شده، اما رانندگان این زیر گذر را با پیست سرعت اشتباه می گیرند.

حسین هادی زاده، بی توجهی به مطالعات خاک در زیر گذر رشتیان

وی با تاکید به اینکه آسفالت زیرگذر مناسب بوده و حادثه  تصادف ناشی از حفره و چاله نبوده می گوید: تصادف پیش از رسیدن به چاله و درورودی پل رخ داده  است اما پیش از این درگزارشی وجود چاله ها را به شهرداری منطقه ابلاغ کرده بودیم و روز گذشته نیز ترمیم آسفالت و نصب سرعتکاه در آن نقطه انجام شد.
این مدیر شهرداری در خصوص ایمن سازی پل زیرگذر رشتیان افزود: برای افزایش ایمن سازی تردد شهروندان ، بحث آرام سازی و سرعتکاه از ورودی خیابان شهید رجایی و شهید حبیب زاده در ضیابری انجام شد و در حال نصب گارد ریل به جای جدول و گل میخ و چراغ چشمک زن در بالای پل هستیم . معمولا در فضاهای شهری گارد ریل نصب نمی شود اما برای این مورد خاص صورت گرفته است. وی در خصوص جانمایی احداث پل زیر گذر با توجه به وجود چشمه های آب در سطح آن می گوید: احداث این پل درراستای کاهش بار ترافیکی و آرام سازی  معابر در طرح جامع حمل و نقل ترافیک شهری رشت مصوب شد و اجرای آن در شورای چهارم رشت صورت گرفت.

بی توجهی به مطالعات خاک در عملیات عمران شهری
در همین رابطه یک کارشناس ارشد شهرسازی می گوید: عملیات عمرانی وشهرسازی در شهرهایی همچون رشت با توجه به بافت خاک و بالا بودن آب زیر زمینی  شرایط مخصوص به خود را دارد و نیازمند مطالعات دقیق از سوی شرکت مهندسین مشاور خاک  است.

کامیار چایچی: آب برای سازه های عمرانی یک قاتل محسوب می شود و در زمان اجرای پروژه ها حتما باید زهکشی از خاک انجام بشود. در چنین مواردی در حین اجرای پروژه می بایست فورا کار متوقف شده و بعد از زهکشی، تراز آب با انجام یک سری راهکارهایی پایین برده می شد. متاسفانه در اغلب پروژه های عمرانی شهرسازی در استان به مطالعات خاک چندان توجه نمی شود.

«کامیار چایچی » کارشناس سازه می گوید: مطالعات خاک در این پروژه یا به درستی صورت نگرفته یا توسط عوامل دست چندم این شرکتها انجام شده و نظارت دقیق و منطبق بر مطالعات بروی آن وجود نداشت. معمولا در اجرای پروژه های عمرانی بزرگ مانند پل سازی، انجام مطالعات خیلی هزینه برداراست. درحالیکه مطالعات دقیق به ما می گوید در چنین بافت خاکی چگونه پلی و با چه مشخصاتی باید احداث شود.

کامیار چایچی، بی توجهی به مطالعات خاک در زیر گذر رشتیان
وی تاکید می کند: پلها و تقاطع ها از جمله مباحث مهم در پدافند غیرعامل و بحرانها هستند که ضرورت دارد نهادهای متخصص بروی آنها نظارت داشته باشند و شهرداری رشت در اجرای پروژه های عمرانی نیازمند دستگاه نظارتی قوی تر در انجام مطالعات و اجرای درست مطالعات  است که در این مورد انجام نشده است. مثلا در پل های اخیر که در شهرهای مختلف تخریب شده اند گاه تغییر مسیر رودخانه به علل مختلف از جمله برداشت شن و ماسه یا لایروبی توسط شهرداری جریان آن تغییر کرده و موجب تخریب پایه پل می شود. راه حل این موضوع مقابله با جنگل زدایی و نگهداری و تعمیر پل هاست.

این کارشناس ارشد شهرسازی با اشاره به وجود چشمه های آب در زیر گذر رشتیان می گوید: آب برای سازه های عمرانی یک قاتل محسوب می شود و در زمان اجرای پروژه ها حتما باید زهکشی از خاک انجام بشود. در چنین مواردی در حین اجرای پروژه می بایست فورا کار متوقف شده و بعد از زهکشی، تراز آب با انجام یک سری راهکارهایی پایین برده می شد. این موضوعات می بایست مورد توجه مهندسین مشاور در اجرای مطالعات مورد توجه قرار می گرفت. متاسفانه در اغلب پروژه های عمرانی شهرسازی در استان به مطالعات خاک چندان توجه نمی شود.

وی ادامه می دهد: امروزه ما امکاناتی داریم که از طریق مختلف می توانیم صحت سازه ای پل را بررسی کنیم و حتی می توانیم به راحتی اگر مشکلی در لیه های زیرین هست را با عکس های دقیق ببینیم و تحکیم بستر خاک و مقاوم سازی را انجام دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.