تالاب عینک به شهرداری رشت واگذار شد

با ورود دادگستری به دعوای مالکیتی تالاب عینک؛

0 573

دعوای مالکیت تالاب عینک رشت به نفع شهرداری رشت به پایان رسید و با ورود دادگستری گیلان، طی دو هفته آینده تالاب عینک رشت، از سوی آب منطقه‌ای به شهرداری رشت واگذار می‌شود.

تالاب عینک رشت از بزرگترین تالاب های شهری کشور است که علاوه بر ظرفتیت گردشگری، از لحاظ اکولوژی و آبزی پروری نیز دارای اهمیت زیادی است. اما سالها دعوای مالکیتی بین دو دستگاه آب منطقه ای و شهرداری رشت موجب رها شدن تالاب و عدم برنامه ریزی پروژه های حفاظتی و گردشگری در آن شد. بطوریکه این تالاب با گستش گیاه مهاجم سنبل آبی،ورود فاضلاب شهری و سموم کشاورزی به سرعت به سمت نابودی و تخریب پیش رفت.

رها شدگی و تخریب تالاب عینک طی سالها درحالی بود که پیش از این مباحث زیادی در خصوص اجرای زیرساختهای بازآفرینی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهره برداری ورزشی و تفریحی از تالاب عینک توسط مدیریت شهری رشت مطرح شد که اجرای آنها منوط به واگذاری مالکیت تالاب ازسوی آب منطقه ای به شهرداری بود. ازجمله بحث احیای تالاب و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن با احداث مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری، احداث هتل، طرحهای تفریحی و ورزشی قایقرانی و … که در نهایت به دلیل عدم ثبات در مدیریت شهری و مخالفتهای آب منطقه ای سالها ناکام باقی ماند.

در عین حال امروز خبر رسید با درخواست شهرداری رشت و مساعدت رئیس کل دادگستری و دادستان استان گیلان تالاب عینک در دو هفته آینده و طی قراردادی از شرکت آب منطقه‌ای به شهرداری رشت واگذار می شود.

درهمین«حجت‌الاسلام حمزه خلیلی»رئیس کل دادگستری و دادستان استان گیلان روز گذشته درجلسه تعییین تکلیف تالاب با حضور دستگاههای ذیربط برگزار شد؛ بر ضرورت تعیین تکلیف تالاب عینک و واگذاری آن به بخش خصوصی به منظور پویایی اقتصاد مبتنی بر گردشگری شهری تاکید کرد.

‏لازم به ذکر است، این تالاب  که بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است از مناطق گردشگری مهم و مکان های دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است. این تالاب به دلایل زیست محیطی جز تالابهای کنوانسیون رامسر قرار ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.