تب ویلا سازی به گندمزارهای رودبار رسید

0 363

بعد از تغییرکاربری‌های گسترده و ویلا سازی در اراضی شالیزاری گیلان که تهدیدی در کاهش اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود اکنون خبر از ویلا سازی در اراضی گندم زار در ارتفاعات جنوب استان به گوش می‌رسد. مدیرجهاد کشاورزی رودبار از تهدید گندمزارهای شهرستان رودبار و معضل تغییرکاربری این اراضی با ویلاسازی خبرداده است.

«سروش ابراهیمی» به ایسنا گفته است: به دلیل خوش آب و هوا بودن اراضی بالادست رودبار که دارای گندمزارهای زیبا و بی‌نظیراست، تمایل به ساخت خانه دوم در این مناطق افزایش پیدا کرده است. اکنون برخی روستاییان به دلایل مختلف از جمله کاهش محصول به دلیل خسارات و کمبود درآمد به فروش گندمزارهای خود اقدام کرده اند و توسعه‌ی ویلاسازی در گندم زارهای این شهرستان عاملی تهدید کننده است که می‌تواند بر میزان تولید گندم استان تاثیر بگذارد.

بیش از یک دهه است زنگ خطر تغییر اراضی کشاورزی و شالیکاری و در پی آن ویلا سازی در گیلان به صدا در آمده است. اکنون ویلا سازی در شالیزارها، دامنه‌های کوهستانی و باغات چای و مرکبات چند سالی است در حال بلعیدن  اراضی بکر و کشاورزی گیلان است.

در همین رابطه خردادماه امسال بود که آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان با انتقاد از روند رو به رشد تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ویلا سازی در اراضی خوش وآب و هوا در گیلان خواستار برخورد و جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی استان شد.

همچنین «احمد آقایی» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ‌کل گیلان نیز وضعیت بد اقتصادی مردم درامر کشاورزی و پایین بودن سطح اراضی کشاورزی در واحد سطح برای هر خانوار را از جمله دلایل تغییر کاربری در اراضی کشاورزی دانست و گفت: دستگاه قضایی از سال ۸۴ تا پایان ۹۸ حدود ۷ هزار و ۳۱۰ فقره پرونده را در مورد تصرف اراضی و زمین‌خواری مورد رسیدگی قرار داده است و نزدیک به ۸هزار هکتار از اراضی تصرف‌شده گیلان توسط متصرفان و زمین‌خواران، خلع ید و رفع تصرف شده است.

همه ساله محصول گندم به صورت دیم دربیش از ۱۳هزار هکتار از اراضی بالادست، میان بند و جلگه ای توسط زارعین گندم کار شهرستان های آستارا، املش، تالش، رضوانشهر، رودسر، رودبار و سیاهکل مورد کشت قرار می گیرد. شهرستان رودبار با ۷هزارهکتار و رودسر با ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم بیشترین و کمترین سطح استان را به خود اختصاص داده اند. براساس آمارهای جهاد کشاورزی گیلان در تابستان امسال بیش از ۱۲هزار و دویست تن گندم از اراضی این شهرستانها برداشت شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.