تداوم سفرهای بین استانی و گسیل مسافران به گیلان

بی‌تصمیمی در راس ستاد کرونای استان

0 418

درهفته‌ی جاری ستادهای استانی کرونا با استفاده از اختیارات قانونی خود به بازگرداندن محدودیت های کرونایی به مدت یک تا دوهفته اقدام کردند. دراستانهای همجوارگیلان ( مازندران، اردبیل، قزوین و زنجان) در حال حاضر محدویتهایی از جمله تعطیلی دانشگاهها، مدارس، مراکز فنی و حرفه ای، باشگاههای ورزشی، آموزشگاه های فرهنگی و هنری و سینماها، کافی شاپ‌ها و شهربازی و اجرای محدودیت درمراسمهای عزاداری و جشن عروسی اعمال شده است.

اما در حالیکه گیلان در وضعیت قرمز و بحرانی شیوع کرونا ویروس در کشور قرار دارد  و اختیار اعمال محدودیت به استان نیز تفویض شده اما هنوزمحدودیتهای کرونایی به چشم نمی خورد. از روز گذشته که طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی فعالیت های اقتصادی و اجتماعی پایتخت تعطیل شده اکنون بیم و نگرانی موجی از شهروندان استان را فرا گرفته است. از شب گذشته شهروندان گیلانی در رسانه های محلی و فضای مجازی خطاب به نماینده عالی دولت در گیلان و رییس ستاد مقابله با کرونا خواستار اعمال محدودیت هایی در مبادی و محورهای ورودی به استان شده اند.

هفته گذشته مرور در گفت وگویی با نایب رییس ستاد استانی کرونا در خصوص تعطیلی و اعمال محدودیتها جویا شد. «قاسم محمود نژاد» معاون سیاسی و اجتماعی گیلان با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای تعطیلی گیلان وضع نشده از اجرای برخی محدودیتهای اجتماعی و اقتصادی بعد از بررسی و درخواست  کارگروه استان خبرداده بود. اما آیا همزمان با تعطیلی تهران و احتمال شروع مسافرتها به استان ، محدودیتهای ترددی در گیلان اعمال می شود؟

درهمین رابطه تماسهای مرور با معاون سیاسی و اجتماعی  گیلان بی نتیحه ماند. اما «آبتین حیدرزاده » معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان وعضو ستاد استانی مدیریت کرونا در گفت و گو با مرور از درخواستهای مکرر دانشگاه علوم پزشکی گیلان از این ستاد مبنی بر وضع اخذ عوارض سنگین از مسافرانی که قصد ورود به گیلان دارند خبر داد.

حیدرزاده اضافه کرد: تاکنون تقاضای محدودیت تردد در گیلان نداشتیم اما بارها از ستاد کرونای استان تقاضا کردیم با در نظر گرفتن اخذ عوارض سنگین در محورهای ورودی ، به نحوی عمل بازدارندگی برای ورود مسافرین به گیلان داشته باشیم. اما این درخواست به دلیل اینکه طبق قوانین جاری کشور قابل توجیه نبود و نیازمند کار قانونی بیشتری است توسط ستاد کرونای استان رد شده است.

معاون بهداشتی گیلان همچین با ابراز نگرانی از ورود مسافرین به استان از آمادگی شبکه های بهداشت شهرستانهای گیلان در مقابل سفرهای احتمالی خبر داد و افزود: نگرانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از حضور مسافران در روزهای سرد پیش رو است. پیش از این مسافرین با ورود به استان در محیط های طبیعی مانند جنگل و سواحل حضور داشتند اما اکنون با توجه به سرما و بارندگی وارد فضاهای بسته شده و خطر انتقال کرونا به شهروندان گیلانی را افزایش می‌دهند.

در تعطیلات گذشته بنا به آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۳۰ درصد تختهای بیمارستانی استان در اختیار مسافرین قرار داشت. با توجه به سفرهای احتمالی آیا بیمارستانهای گیلان از آمادگی لازم برای افزایش بستری شدگان بیماری کرونا برخودارند؟ حیدرزاده در پاسخ گفت: خوشبختانه از لحاظ امکانات و تختهای بیمارستانی محدودیت نداریم و در حال حاضر روزانه میزان بستری شدگان و ترخیصی‌ها بطور میانگین ۶۰ تا ۷۰ نفر است اما علاقمند نیستیم سلامت شهروندان گیلانی به دلیل مسافرتهای کنترل نشده و تحمیلی  به استان به خطر بیافتد.

اما وضعیت ترافیکی محورها و جاده های ورودی استان از صبح امروز چگونه بود؟

سرهنگ «جاور صفاری» فرماندهی پلیس راه گیلان به مرور گفت: خوشبختانه تا ظهر امروز بار ترافیکی محورهای ورودی استان از جمله محور قزوین – رشت عادی بوده است.

وی در پاسخ به اجرای محدودیتهای ترددی برای خودروهای پلاک غیرگیلان تاکید کرد: پلیس راه استان تابع تصمیمات ستاد مدیریت کرونای استان است . اما تاکنون در این ستاد محدودیت های ترددی برای هفته‌ی جاری پیش بینی نشده است.

با این حال برخی منابع خبر می‌دهند شب گذشته محورهای ورودی استان پرترافیک بوده که نشان دهنده‌ی سفرهای متعدد به استان است.

گفتنی است اسفند ماه سال گذشته و همزمان با تعطیلات نوروزی ، تعدادی از شهروندان گیلانی به طور خودجوش در ابتدای محور رشت قزوین ، مانع از حضور مسافرین و گردشگران به این شهر شده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.